Business

Ze groeien jaarlijks met zo'n zestig procent. De ontwikkeling van Elektramat gaat in een razend tempo. Of het nu gaat om omzet of personeelsbestand, er lijkt geen rem op te zitten. Ook als sponsor van FC Twente gaat het snel. Een half jaar nadat Elektramat zich aansloot als TOS-lid, 'promoveerde' het al tot Premium Partner.

Donderdagochtend. De wijzers van de klok hebben negen uur nog niet aangetikt, maar in de hal van Elektramat aan Het Poolman in Enschede is al volop bedrijvigheid. Een werknemer zingt een nummer van Elvis Presley, terwijl hij zich over de werkvloer beweegt. Hij is een van de vele medewerkers van het bedrijf op het gebied van elektrotechnische materialen die deze morgen al vroeg in de weer is. In Elektramat-blauwe shirts zijn ze orders aan het pikken. Uit module-liftkasten worden onderdelen gehaald. Het gaat snel, maar secuur. Want de order van de klant moet tot op de laatste schroef kloppen. ‘Zo gaat het hier zeven dagen per week’, zegt commercieel directeur Joran Wermer, terwijl hij door de hal loopt. ‘We beginnen rond zes uur. Om elf uur ’s avonds worden de laatste bestellingen klaargemaakt, daarna staat PostNL voor de deur. Een klant die voor negen uur ’s avonds bestelt, heeft zijn producten een dag later in huis.’

'We willen niet teveel lagen hebben; niemand voelt zich hier meer dan een ander, de Twentse nuchterheid overheerst.'

Wermer loopt verder en neemt ons mee naar de pantry, waar een deel van het kantoorpersoneel aan het werk is. Er wordt getelefoneerd en vergaderd. Verderop maken een paar collega’s een praatje. Met enige regelmaat loopt een magazijnmedewerker binnen. Er heerst een gemoedelijke sfeer. ‘We willen niet teveel lagen hebben’, legt Wermer uit. ‘We doen het hier met zijn allen samen, vinden het belangrijk dat we lol hebben in het werk. Niemand voelt zich hier meer dan een ander. De Twentse nuchterheid overheerst.’

400.000 Producten

Die cultuur proberen ze zoveel mogelijk te bewaren bij Elektramat. Al is dat soms best lastig bij een bedrijf dat zo snel groeit. Zestien jaar geleden werd de onderneming opgezet door Ruud Pierik. Tegenwoordig is hij actief op de achtergrond, als adviseur. Joran Wermer vormt samen met Mike van Klaveren en Xander Berendsen de directie. Ook het assortiment is door de jaren heen flink uitgebreid. Elektramat verkoopt meer dan 400.000 producten; groepenkasten, kabels, laadpalen, er is van alles voorradig in het magazijn. ‘We leveren al het elektrotechnisch materiaal voor in, op of rondom een pand. Waar een installatie begint in de meterkast, gaat het met buizen, bevestigingsmateriaal en kabels en draden door de hele woning. Naar de pv-installatie, een laadstation, stopcontacten of internetaansluitingen. Wij willen in dat hele pakket voorzien.’

Het is een heel verschil met toen Wermer acht jaar geleden binnenkwam bij Elektramat. Destijds was de organisatie nog klein. Dat het bedrijf zo’n vlucht zou nemen, had hij niet kunnen vermoeden. ‘Ik kwam binnen als nummer zes of zeven. Maar inmiddels hebben we meer dan driehonderd werknemers. Sinds 2017 is de groei ontzettend snel gegaan. Vanaf dat moment hebben we er primair voor gekozen op het web aanwezig te zijn en sinds een jaar geen verkoop aan de balie meer te doen.'

Autoriteit

Het bleek een schot in de roos. ‘We staan nu bij de honderd grootste bedrijven in Nederland als het gaat om e-commerce’, zegt Wermer trots. Het geheim achter de groei? ‘Dat is een goede vraag. Misschien hebben we op het juiste moment besloten om ons volledig op de online markt te richten. Maar ik denk dat we ook gewoon goed zijn in wat we doen. We willen anders zijn dan de traditionele groothandel. Willen een autoriteit zijn als het gaat om elektrotechniek. Meerwaarde hebben in de keten. Ontzorging van de klant is heel belangrijk voor ons. Ze moeten online met al hun vragen bij ons terecht kunnen, zonder dat ze daarvoor hoeven te bellen. Zonder technische kennis moeten ze bij ons alle producten kunnen kopen die ze nodig hebben. Zelfs een groepenkast, wat voor veel mensen best een moeilijk product is. Wij hebben daarom een tool ontwikkeld die het mogelijk maakt om een groepenkast volgens jouw gewenste indeling samen te kunnen stellen, zonder dat je daar technische mensen voor nodig hebt.

Daarnaast kunnen klanten ook voor kennis bij ons terecht. We maken bijvoorbeeld veel how to-video’s over hoe je een bepaald product kunt installeren.’ Soms moeten Wermer en zijn collega’s zich wel eens in de arm knijpen om te beseffen hoe snel het allemaal gaat. Neem alleen al het pand waarin ze gevestigd zijn. Enkele maanden na de opening was de bedrijfshal al te klein, waarop werd besloten er een stuk bij aan te bouwen en het vloeroppervlak te verdubbelen. Zelfs na die uitbreiding moet er creatief met ruimte om worden gegaan. De ambitie is er bovendien om nog verder te groeien. Niet voor niets heeft Elektramat de eerste stappen buiten de landsgrenzen gezet. ‘De stap naar het buitenland kan voor ons heel interessant zijn. In juli hebben we daarom onze Belgische webshop gelanceerd, Elektramat.be. In de korte tijd dat die website nu draait, zien we dat we daar mooie stappen zetten. Misschien dat we dat de komende jaren verder kunnen uitbreiden. Dat zijn gedachten waar we nu mee spelen.'

'Als je je naam koppelt aan FC Twente, is dat goed voor beeldvorming; het geeft een professionele uitstraling.'

FC Twente

Elektramat is uitgegroeid van Twents bedrijf tot een aanbieder van elektra voor iedereen. Het heeft een landelijke uitstraling. En dat is bijzonder. Zeker als je bedenkt dat het bedrijf tot een paar jaar terug maar weinig op het gebied van reclame deed. Regionaal werd er wel geadverteerd, maar pas sinds vorig jaar probeert het bedrijf ook de landelijke naamsbekendheid te vergroten. Dat doet het onder meer via het partnership met FC Twente. ‘Rond de winterstop van vorig seizoen hebben we ons aangesloten bij de TOS’, blikt Wermer terug. ‘Dat beviel al snel heel goed. We hebben geadverteerd via de ledboarding in het stadion. Daar kregen we veel positieve reacties op. Van klanten en relaties, maar ook uit de privésfeer. Ze vonden het mooi dat we het zo breed aanpakten en onze naam aan FC Twente hebben verbonden. Voor ons was dat een logische stap. FC Twente is iets dat regionaal dichtbij ons staat en waar veel mensen binnen het bedrijf een passie voor hebben.’

De positieve reacties op de ledboarding wakkerden het enthousiasme van Elektramat over de samenwerking met FC Twente verder aan. ‘We willen Elektramat in de picture zetten. Het aanzien van het bedrijf wordt anders door onze naam aan FC Twente te koppelen. Bij een webshop denken veel mensen aan het zolderkamerprincipe. Als je je naam dan koppelt aan FC Twente, is dat goed voor de beeldvorming. Het geeft een professionele uitstraling. We worden letterlijk gezien. Daarom zijn we al heel snel met elkaar in gesprek geraakt over wat er nog meer mogelijk is. Na die gesprekken hebben we de keuze gemaakt om Premium Partner te worden. We zijn een snel groeiende organisatie. Dat maakt dat je ook snel keuzes moet maken om die groei bij te benen.’

Het partnership bevalt Elektramat tot dusverre goed. ‘Iedere thuiswedstrijd komt onze naam nu voorbij op de ledboarding. Bovendien hebben we een vast reclamebord op een televisiepositie op de oude hoofdtribune. Dat komt veel in beeld tijdens live wedstrijden en samenvattingen. Wat het ons op gaat leveren weten we niet. We hebben er geen harde doelstellingen aan gekoppeld, maar willen vooral kijken wat we terugkrijgen aan reacties. En misschien dat we na de winterstop willen meten wat dit voor invloed heeft gehad op onze naamsbekendheid.'

Nieuw hoofdstuk

Het partnership met FC Twente vormt een nieuw hoofdstuk in het toch al succesvolle verhaal van elektramat. Maar ondanks de groei heeft het bedrijf nog altijd die gemoedelijke Twentse sfeer behouden. 'Daar zijn we trots op', besluit Wermer. 'We doen het met zijn allen samen. Dat heeft ons al heel ver gebracht.'

Elektramat