Business

Een familiebedrijf gevestigd in Zuna, met een historie vanaf de Tweede Wereldoorlog. Bert van de Maat runt met zijn zoon Rutger en dochter Denise vakantiepark Mölke, gelegen aan de Twentse Regge. Bert en Rutger zijn al jaren verbonden aan FC Twente en zijn sinds 2019 betrokken bij de Kidsclub.

Bert is lid van de TOS en Rutger is begin vorig seizoen aangesloten bij de TGT. Samen zijn ze met Mölke partner van de Kidsclub. ‘Daar hebben we bewust voor gekozen, omdat wij bij Mölke ons ook inzetten om kinderen een leuke tijd te bezorgen. Zo hebben we bijvoorbeeld FC Twente-kindermiddagen georganiseerd bij ons op het vakantiepark. We zijn betrokken vanuit voetbalpassie en als fan van de club, maar willen ook graag wat terugdoen voor de regio en die mogelijkheid biedt FC Twente.'

Een echt familiebedrijf

Het vakantiepark is officieel begonnen in 1973, door de opa van Rutger, maar een aantal decennia daarvoor diende het terrein als verblijfplaats voor onderduikers in de Tweede Wereldoorlog. ‘Mijn opa zette na de oorlog op het terrein vrachtwagens neer, om in te slapen, want de onderduikers kwamen steeds terug voor de mooie omgeving’, aldus Rutger. ‘Van het een kwam het ander, en vanaf 1973 was het officieel ingeschreven als bedrijf. Volgend jaar vieren we ons 50-jarig jubileum. Mijn vader heeft het overgenomen en het opgebouwd met mijn moeder tot wat het nu is. Nu bouwt mijn vader het iets af en doe ik samen met mijn zus Denise steeds meer. Een echt familiebedrijf dus.'

Mooie samenwerking

Mölke is vanaf vorig seizoen partner geworden van Hart van Twente, het maatschappelijke initiatief van de FC Twente Kidsclub, voor kinderen in een zorgelijke of moeilijke situatie. ‘Na twee seizoenen participeren bij de Kidsclub, zochten we naar een mogelijkheid om een goed doel te ondersteunen’, aldus Rutger. ‘Hart van Twente was hier een perfect initiatief voor. We hebben toen een actie bedacht om bij elke reservering bij het park de gasten de optie te geven om twee euro te doneren aan Hart van Twente. Hier hebben we al meer dan 7.000 euro mee opgehaald. Dat is natuurlijk een heel mooi resultaat van onze samenwerking.’

Voor ieder wat wils

Wat Mölke onderscheidt van andere vakantieparken, is dat ze zich richten op de generatie die is opgegroeid met festivals. ‘De jonge ouders van nu hebben zo’n tien jaar
geleden de festivals ontdekt. Die sfeer willen we terugbrengen in de huidige vakanties. We bieden veel bijzondere accommodaties aan voor alle leeftijden. Denk hierbij aan verblijven met wellness, sauna of een lichtbad. Ook hebben de gasten, naast de bekende stacaravans, keuze uit onder andere safaritenten, boomhutten en plekken
aan de Twentse Regge. Zo is er voor ieder wat wils.’