Al meer dan vijftien jaar is Huiskes-Kokkeler de auto- en leasepartner van FC Twente. Vorige week verlengden beide partijen het contract tot 2026. Samen hebben de club en de autodealer een verleden, heden en toekomst. Een verhaal over een bijzondere samenwerking.

DVS07601
Marco Golbach

Bijzondere samenwerking tussen FC Twente en Huiskes-Kokkeler

Het lijkt een eeuwigheid geleden. Helemaal in een vluchtige wereld als de voetballerij. Destijds was Fred Rutten trainer van FC Twente, met Erik ten Hag als zijn assistent. De selectie herbergde spelers als Rob Wielaert, Luke Wilkshire en Marko Arnautovic. Veel van de namen van toen zijn anno 2023 van het voetbaltoneel verdwenen. Maar Huiskes-Kokkeler is FC Twente altijd trouw gebleven. In goede en slechte tijden. Dat er in vijftien jaar veel is gebeurd mag duidelijk zijn. Het is dan ook niet vreemd dat de anekdotes over tafel vliegen als je Huiskes-Kokkeler-directeuren Theodoor Vis, Marco Golbach en Manager Commerciële Zaken Marco Behrens van FC Twente samen aan tafel zet. Over hoe Jan van Staa op een dag met de Beckham van Azië, Nashat Akram, de showroom binnenliep of hoe Theo Janssen de dealer verraste met een presentje omdat hij zo tevreden was over de service die hij in de garage in Hengelo kreeg. “Kwam hij met een gesigneerd shirt van Wesley Sneijder aan voor een van onze medewerkers”, herinnert commercieel directeur Golbach zich. “Dat haalde hij uit zijn jas. Ongewassen. Het stonk helemaal naar zweet, haha. Legendarisch figuur, Theo. Maar zo zaten er meer leuke jongens bij in al die jaren. Nog steeds, overigens.”

FC Twente nooit ver weg

Door de jaren heen zijn de club en de autodealer met elkaar vergroeid. Spelers en medewerkers komen er geregeld over de vloer, waardoor FC Twente binnen het bedrijf nooit ver weg is. Meerdere medewerkers van Huiskes-Kokkeler zijn bovendien fervent supporter van de club, zo ook Golbach zelf, die in 2007 in een artikel in FCT Magazine (één van de voorlopers van het businessmagazine TROTS) aangaf dat hij als klein jochie al geregeld in het Diekman Stadion te vinden was. “Je kunt dus wel zeggen dat ik voetballiefhebber ben. Helemaal als het om FC Twente gaat”, zei hij destijds. “Het personeel voelt zich nog steeds heel betrokken bij FC Twente, maar dat geldt ook voor onze klanten”, zegt Golbach nu. “We hebben zo’n veertig plekken in het stadion, die zitten altijd vol. Er is zelfs een wachtlijst voor. Iedereen wil het meemaken.”

DVS07655

Het geeft aan hoezeer de club leeft bij Huiskes-Kokkeler. De dealer heeft een duidelijke klik met FC Twente. Niet zo heel gek, want beide organisaties hebben veel overeenkomsten. “Ons verzorgingsgebied en klantenkring past precies bij FC Twente. We hebben tien vestigingen in Twente en de Achterhoek, en hebben mobiliteit voor iedereen; zakelijk, particulier, noem maar op. Daarin lijken we ontzettend veel op elkaar, FC Twente is ook voor iedereen.”

“FC Twente is ook van waarde voor ons”, vult algemeen directeur Vis aan. “Er zijn altijd wel klanten die iets langer op hun auto moeten wachten bij een reparatie. Of die schade hebben gereden. Na de tijd bellen we hen op of alles goed is opgelost, Soms nodigen we ze dan uit om een keer naar FC Twente te gaan. Veel klanten zijn daarna alles weer vergeten.”

Loyaliteit

Manager Commerciële Zaken Marco Behrens van FC Twente hoort de woorden van de Huiskes-Kokkeler-directeuren met een aan glimlach aan. Er is wederzijds respect tussen beide partijen, maar vooral ook veel loyaliteit. “In het verleden hebben we een keer een concurrerende partij van Huiskes-Kokkeler gehad die met zijn naam achterop ons shirt wilde”, zegt Behrens. “Wij hadden daarmee in kunnen stemmen, maar hebben eerst contact gezocht met Huiskes-Kokkeler, om te horen hoe zij erin stonden. Liever niet, kregen we te horen. Dan is zo’n sponsordeal voor ons geen issue meer, gaat het van tafel.” De loyaliteit vanuit de club naar de autodealer wordt gewaardeerd. “Het is tekenend voor FC Twente”, vindt Vis. “Ze hebben veel aandacht voor de historie die we samen hebben. Dat wordt niet zomaar vergeten.” Behrens: “Dat kun je ook niet zomaar aan de kant schuiven. We doen immers al zo lang zaken met elkaar.”

In die lange periode vierde FC Twente het landskampioenschap, werd de beker gepakt, speelde het in de Champions League en legde de club twee keer beslag op de Johan Cruijff Schaal. Bij Huiskes-Kokkeler vierden ze de successen mee. Maar ook toen het financieel en sportief minder ging, stond de dealer klaar voor de club. “Het water stond ons tot aan de lippen”, blikt Behrens terug op die donkere periode. “Ook in de fase daarna stond Huiskes-Kokkeler voor ons klaar. Het was het eerste bedrijf dat zijn nek uitstak om garant te staan voor de club. Dat zegt iets over de betrokkenheid en het noaberschap.”

 

DVS07642

Met elkaar meedenken

Die betrokkenheid komt ook op andere vlakken terug. Zo denkt Huiskes-Kokkeler op verschillende vlakken met FC Twente mee. “Bijvoorbeeld op het gebied van elektrificatie”, zegt Golbach. “Een heel actueel onderwerp. Veertig tot vijftig procent van de nieuwe auto’s die we verkopen is elektrisch. De verwachting is dat dit in 2030 op negentig procent ligt. Dat heeft gevolgen voor FC Twente. Samen onderzoeken we of de club laadvoorzieningen aan kan leggen bij het stadion en op het trainingscomplex, en of ze over kunnen gaan tot elektrificatie van het wagenpark. FC Twente wil wel dat meer spelers overstappen, maar dan moeten ze op het trainingscomplex wel hun auto kunnen opladen. Die voorzieningen moeten er komen, dat is iets wat op den duur niet tegen te houden is. Over dergelijke vraagstukken denken we graag met FC Twente mee.”

Anderzijds maakt Huiskes-Kokkeler graag gebruik van de sponsormogelijkheden die FC Twente biedt. “FC Twente is voor ons het perfecte uithangbord qua marketing, om onze boodschap te vertellen”, stelt Golbach. “We willen in de toekomst nog meer inzetten op duurzame mobiliteit”, vult Vis aan. “Onze ambitie is om een fietsentak op te zetten. Daarnaast bestaan we dit jaar 125 jaar. Eind maart willen we daarom ons merk re-branden. We willen de duurzame mobiliteitsprovider van Twente zijn. Als je in de regio aan voetbal denkt, denk je aan FC Twente. Denk je aan bier, dan denk je aan Grolsch. Denk je aan mobiliteit, dan denk je aan Huiskes-Kokkeler. Voor dat re-branden is FC Twente voor ons een ontzettend mooi platform. In De Grolsch Veste willen we de nieuwe uitstraling aan een breder publiek presenteren. Met de power van FC Twente kunnen we heel snel stappen zetten.”

Eén-tweetje

Het zijn nieuwe hoofdstukken in de jarenlange samenwerking. Hoofdstukken die ongetwijfeld nieuwe anekdotes op gaan leveren. Huiskes-Kokkeler en FC Twente, het is - om in voetbaltermen te blijven - een perfect uitgevoerd één-tweetje. De verlenging van het contract was voor beide partijen dan ook een ‘no-brainer’. “Een contract is belangrijk, maar uiteindelijk is het de samenwerking die het doet.” Golbach: “Wij associëren ons graag met FC Twente. Als we er komen, is alles altijd perfect voor ons geregeld. En als er toch een keer iets is, lossen we het samen op. We hebben in al die jaren zelden ergens discussie over gehad. Dat is de kracht van onze samenwerking.”

DVS07622