Business TOS

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Sander Heitbaum, directeur en mede-eigenaar van NTP.

IMG 9745 SanderHeitbaum TOS BTR COVER 1

We schoven, hopelijk voor de laatste keer digitaal, aan bij de regionale aannemer Sander Heitbaum. Sander is actief op het gebied van bodem, wegen, water, energie en advisering. Met zo’n 200 collega’s op 3 vestigingen wordt er iedere dag voor overheden, ontwikkelaars en instellingen gewerkt aan alle elementen die te maken hebben met onze leefomgeving.

Dat Sander lid is van de TOS vindt hij zelf vanzelfsprekend. “Als bedrijf zijnde vinden we het belangrijk en eigenlijk vind ik het er ook wel bij horen als je een Enschedees bedrijf bent. Natuurlijk heb ik ook een persoonlijke drijfveer omdat ik fan ben. Als 15 jarige jongen stond ik al in het Diekman. Toen ging ik met vrienden, nu gaan we vooral met zakelijke relaties. We gaan naar de wedstrijden met relaties en ontmoeten er ook onze klanten. Ik vind het een laagdrempelige manier om elkaar te ontmoeten en voor de relaties die ik meeneem geldt dat het altijd een mooie avond uit is.”

Dat NTP een breed palet aan diensten heeft wordt wel snel duidelijk, maar Sander kan het gelukkig voor ons heel eenvoudig samenvatten. “Je moet het eigenlijk zo zien dat wij alles doen wat met de leefomgeving die je buiten jouw erfgrens ziet te maken heeft. Van de initiatief fase tot het maken van een stedenbouwkundig plan en vervolgens het aanleggen van de riolering, de ondergrondse infra en de bovengrondse infra zoals wegen en groen. Dat doen we voor overheden en grote ontwikkelaars zoals bijvoorbeeld Ter Steege Bouw en Nijhuis Bouw.”

“De druk op de woningbouw is enorm en daar liften wij op mee”

Dat het hectisch is in de markt is ook terug te zien in de goede cijfers van NTP. “Corona leidde hier tot een hapering in een aantal projecten bij overheden omdat zij elkaar niet meer konden ontmoeten. Maar als we kijken naar onze omzet, dan hebben we gelukkig niets gemerkt. 2020 was zelfs een beter jaar dan 2019. De druk op de woningbouw is natuurlijk enorm en daar liften wij op mee. Als er namelijk een hele wijk wordt gebouwd dan komt daar ook een hoop werk buiten in de leefomgeving bij kijken.”

Maar hoe pakken ze dat dan aan, worden ze ingehuurd? Staan ze zelf aan het roer? “Wij kijken altijd naar wat de opdrachtgever nodig heeft. Bij overheden zitten soms bijvoorbeeld eigen tekenaars. Wij zullen dan niet zeggen dat wij dat werk wel doen, we kijken naar wat zij kunnen en wat wij kunnen. We willen complementair zijn aan onze opdrachtgever en vanaf de initiatief fase écht samenwerken. Dat is waarom we nu veel meer met dedicated bouwteams werken. Daarin brengen we alle disciplines samen en zij bepalen de kwaliteit en beheren de budgetten. Vroeger was dat heel anders in de aannemerij. Er werd vooral veel geklaagd over alles wat niet liep of fout ging. Dat past niet bij mij, ik wil gezamenlijk het werk tot een goed eind brengen en duurzame relaties aangaan. Daar selecteren wij ook onze mensen op. Ze moeten meedenken met de klant en ook beslissingen durven nemen.”

“Complementair zijn aan onze opdrachtgever en vanaf de initiatief fase écht samenwerken”

De manier van aanpak van het team van Sander leidt er ook toe dat zij zich verdiepen in nieuwe technieken en vooruitstrevend willen zijn, ook in andere landen. “Precies daarom zijn we nu ook een beetje aan het pionieren op de Duitse markt. Qua techniek op het gebied van bodemsanering lopen wij in Duitsland namelijk echt voor op de concurrentie daar. Inmiddels hebben we ook drie Duitse collega’s in dienst. We merkten namelijk wel dat Duitsers makkelijker zaken doen met Duitsers.”

Maar niet alleen is NTP goed in de nieuwe technieken op het gebied van bodemsanering, ook ontwikkelden zij een compleet nieuw product genaamd grasfalt. “We hebben ons eigen grasfalt gemaakt. Als je kijkt naar asfalt dan zitten daar bitumen in. Die bitumen zijn een restproduct uit de olie industrie. Nu kunnen we 50% van die bitumen al vervangen met een andere lijmstof. Deze nieuwe lijmstof komt uit olifantsgras en vertoont zelfs betere waarden dan het “ouderwetse” asfalt. De komende jaren ontwikkelen we dit verder door zodat we hopelijk in de toekomst 100% vervanging hebben voor de bitumen. Daarmee besparen we fossiele grondstoffen en door de lagere productietemperatuur van grasfalt is er ook nog eens sprake van 20% CO2-reductie.”