Business TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op één van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze precies? Deze week is Kees Zaaijer aan het woord, eigenaar van Anzwerz.

Kees Zaaijer (Anzwerz): ‘Met data krijg je grip op je organisatie’

De wereld is gevuld met data. Data over personen, over systemen, over processen en over producten en diensten. Wanneer je die gegevens op de juiste manier benut, vormen ze een krachtig instrument voor elke ondernemer. Ze kunnen bijdragen aan groei, meer inzicht geven, mogelijkheden in beeld brengen, ideeën onderbouwen en je winst vergroten. Om er maar een paar te noemen. Iemand die daar alles over weet is Kees Zaaijer. Bij Kees stromen namelijk al van jongs af aan de bits en bytes door z’n bloed. ‘Ik liep als vijftienjarige al met computers te rommelen en ik weet nog goed hoe ik op een dag op de computer van mijn vader Windows om zeep hielp. Nee, daar was hij niet blij mee, dus dat moest ik toen natuurlijk ook weer oplossen’, lacht Kees. Daar bleef het uiteraard niet bij en inmiddels helpt Kees via Anzwerz ondernemers om met behulp van data meer grip te krijgen op hun bedrijf.

Is data voor elke organisatie interessant?

‘Absoluut. Maar met een bak data op schoot ben je niet gelijk een data driven organisatie. Eerst moet je jezelf de vraag stellen welke inzichten je nodig hebt om succesvol te zijn. Wat brengt je verder? Je kan namelijk niks met inzichten als je niet weet waarvoor je ze nodig hebt. Daarom is wat wij doen altijd een samenspel tussen ons en de inhoudelijk expertise van onze klanten en hun kennis van wat er speelt in hun branche en welke kansen zij zien. Samen ontdekken we hoe data waarde kan toevoegen om zo hun doelstellingen te behalen. Dus voor elk bedrijf is de inzet van data weer anders.’

Wat is nou typerend voor Anzwerz waar je echt trots op bent?

‘Wij brengen onze opdrachtgevers echt verder door hun dataorganisatie te professionaliseren. Op basis van onze ervaring met business analyse zorgen we dat een bedrijf het juiste dashboard en de juiste voorspelmodellen krijgt. We bouwen dus niet een dashboard op afroep, maar gaan eerst in gesprek om te voorkomen dat er geld wordt verspild aan onnodige inzichten. Het is een van de dingen die onze diensten uniek maakt en daar ben ik erg trots op.

Ook leveren we een vernieuwende data solution waarmee big data bereikbaar wordt voor een hele grote groep bedrijven. Onze solution verkort de ontwikkeltijd van een big data-database met 80% door dit proces zwaar te automatiseren. Dat bespaart niet alleen veel tijd, maar scheelt ook in de kosten voor het verzamelen van de data voor rapporten, dashboards en AI-modellen. Zo’n big data-database is noodzakelijk als je aan de slag wilt met data. Het verzorgt de integratie van data tussen je verschillende workflowsystemen (bijvoorbeeld je productiesysteem en je personeelsysteem) en zorgt ervoor dat je data gehistoriseerd wordt.’

Wat trekt jou zo aan in data?

‘Het mooiste vind ik het effect, als data omgezet wordt in waardevolle inzichten. Als je data goed inzet, dan kan een organisatie enorme stappen maken en een forse omzetgroei realiseren of efficiënter gaan functioneren. Je bedrijf leiden draait dan niet alleen om educated guesses, maar om zeker weten: dit gaat er gebeuren. Met andere woorden: het beslisproces wordt geprofessionaliseerd en het bedrijf wordt zekerder in z’n handelen. Een ondernemer kan dan zijn gevoel onderbouwen met bewijs. Het voelt goed om daaraan bij te kunnen dragen.’

Wat is de grootste misvatting binnen jouw doelgroep?

‘Ik weet niet of ik het een misvatting zou noemen, maar ondernemers denken al snel dat het te duur is om met data te gaan werken. Wat zij zich onvoldoende realiseren is dat data nog een hele grote vlucht gaat nemen. Als je nu niet gaat kijken naar hoe je je data gebruikt, dan ga je achterlopen. Jouw concullega’s die wel hun data benutten, weten straks precies wat er gaat komen, waar ze wel of juist niet in moeten investeren, hebben minder ballast omdat ze alleen nog mensen aannemen die aansluiten bij de gewenste groei en de bijbehorende organisatiebehoefte enzovoort, enzovoort.’

Nou, de wereld ligt aan je voeten als ik dit zo hoor. Waar hoop je over vijf jaar te staan?

‘We zijn nu een startup, maar over vijf jaar hopen we een scale up te zijn. Wij denken dat we goeie ideeën hebben en dan is het kijken hoe ver je komt. Dat is de lol ervan: the sky is the limit.’

Fotografie: Barbara Trienen

IMG 7115 BarbaraTrienenPhotography Anzwerz TOS 00181