Business TOS

TOS Businessclub zet elke twee weken de spotlight op een van haar leden. Wat drijft ze, wat maken ze zoal mee en wat doen ze eigenlijk precies? Deze week is Joost Beimer aan het woord, mede-eigenaar van Beimer Meat.

Joost Beimer (Beimer Meat): ‘Never waste a good crisis’

Van het Zweedse Gällivare, 100 km boven de noordpoolcirkel, tot en met het zonnige Malta in de Middellandse Zee. Beide locaties liggen weliswaar 4692 kilometers uit elkaar, maar één ding hebben ze gemeen: ze eten er vlees van Beimer. Net als in bijvoorbeeld Tsjechië, Frankrijk en Spanje. Bij Beimer Meat kijken ze regelmatig over de landgrenzen heen. Joost: ‘Pas nog, was ik Denemarken aan het verkennen. Ik heb daar alle supermarkten bezocht om te kijken wat ze wel en niet in de schappen hebben liggen. Maar we zijn ook erg trots op wat we in eigen land bereikt hebben. Een voorbeeld? Nou, als je in Nederland een kroketje neemt, dan is het heel waarschijnlijk dat je vlees van Beimer eet. Onze “kroketdichtheid” is behoorlijk groot. Dat komt vooral omdat wij vleesproducent én verwerker zijn. Daardoor kunnen we de hele keten overzien en dat vinden onze opdrachtgevers wel zo prettig. En nu we het er toch over hebben wil ik wel even een misverstand uit de weg ruimen: in die kroketten zit dus geen restvlees, maar vlees van hoge kwaliteit.‘

Hoe is het om te werken in een familiebedrijf?

‘Binnen onze familie heerst een echte werkcultuur. Je weet niet anders dan: je gaat maar werken. Ik werk dus al vanaf mijn 12e na schooltijd in de firma, maar ben bijvoorbeeld pas op m’n 32e pas gaan tennissen. Los daarvan heeft het doorzetten van het familiebedrijf ook te maken met trots. Voor mij is de continuïteit van de firma het allerbelangrijkste. Maar het leukste van het hele verhaal is dat we écht een familiebedrijf zijn. Ook medewerkers hebben hier kinderen werken of een broer. We hebben bijvoorbeeld een vader als productiedirecteur en zijn twee kinderen staan in de winkel. Iedereen doet z’n stinkende best voor de firma. Ik ben heel blij dat we zo’n team van mensen binnen ons bedrijf hebben. Dat is echt een zegen.’

Wie inspireert jou en waarom?

‘Wat mijn doel, continuïteit, betreft heb ik niet echt een voorbeeld. Maar als ik dan toch iets moet noemen, dan is het McDonalds. Zij hebben het hele werkproces opgedeeld in kleine stapjes en iedereen weet daar precies hoe je een hamburger moet klaarmaken. Dat is vanuit organisatorisch standpunt wel gaaf om te zien.’

Over vlees klaarmaken gesproken: wat is eigenlijk het geheim van de lekkerste bal gehakt?

‘Dat is een sous vide bereiding: het garen van de gehaktbal in een gesloten verpakking zodat er geen zuurstof bij komt. Zuurstof heeft veel effect op de smaak van vlees. Om die reden smaakt een riblapje dat je vandaag gaart, morgen na het opwarmen heel anders. Kijk, jouw eigen balletje gehakt met je eigen speciale kruidenmix is natuurlijk het allerlekkerst, maar daarna komt de gehaktbal die wij maken van puur 100% rundvlees die je eenvoudig sous vide klaarmaakt.’

Beimer is flink uitgebreid in de afgelopen jaren. Vertel eens.

‘Ja, dat klopt. Tot maart 2020 waren we echt een B2B-organisatie. Maar toen de horeca dicht moest vanwege corona, waren we gedwongen te kijken naar andere mogelijkheden. De verkoopafdeling stelde toen voor vlees aan vrienden en aan de vrienden van die vrienden te verkopen. Zo zijn de drive-ins ontstaan. Inmiddels hebben we een webshop en drie goedlopende winkels in Hengelo, Enschede en Arnhem. We waren als bedrijf vrij onzichtbaar, maar hebben ons dit jaar aangesloten bij de TOS en maken reclame. Dat deden we vroeger nooit. Zo zie je maar weer: never waste a good crisis’, lacht Joost. “Maar het grootste voordeel is dat de vierkantsverwaarding per koe omhoog is gegaan. Want hoe beter we in staat zijn om elk stukje vlees van een koe te verkopen, hoe duurzamer het is. Sukade die rond de kerst minder in trek is bij de horeca, bieden we nu via de winkel aan bij de consument. En die weet ons ook te vinden als-ie een keer een bijzonder stukje vlees wil, zoals tomahawks, bavette en picanha’s. Het is echt een mooie constructie zo.’

Valt dat succes allemaal wel bij te benen?

‘Ja hoor, maar je moet goed weten wat je doet. Op Black Friday hadden we bijvoorbeeld hele bijzondere aanbiedingen gemaakt en waren we een dag lang de grootste online vleesverkoper van Nederland. De enige manier om dat te handelen was dat we de aanbiedingen hadden gekoppeld aan een ruime uitlevertermijn. Je kunt het wiel wel non stop zo hard laten draaien, maar dan komt er een moment dat je het niet meer kunt bijsloffen. Dat zou ongewenst veel druk op de organisatie leggen en je moet je mensen behoeden voor overmatige en onnodige herrie. Dus dat doen we niet.’

Je bent sinds dit seizoen lid van de TOS. Wat trok jou daarin aan?

‘We vinden het mooi om onze klanten en onze werknemers een leuke avond te geven. FC Twente is daar heel geschikt voor. We hebben daarom gekozen voor een arrangement met eten en drinken, TOS-stoelen en een skybox bij de wedstrijd Twente-Ajax. Daar kijk ik nu al naar uit, want dan worden we namelijk kampioen!’

Fotografie: Barbara Trienen

IMG 7232 BarbaraTrienenPhotography Beimer TOS 00189