Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Wald Been - "FC Twente altijd als een investering gezien"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Wald Been, algemeen directeur van TReNT Glasvezel.

Img 5503waldbeen tos%2016x9

Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink

Iets met auto’s en snelwegen, maar dan digitaal. We zaten aan tafel bij Wald Been, algemeen directeur van TReNT Glasvezel, die op een bijzondere manier uitlegt dat glasvezel niets meer is dan een digitale snelweg waarover data “rijdt”. Het Enschedese bedrijf, in 1999 een start-up van de Universiteit Twente en Overijsselse Ontwikkelingsmaatschappij, levert ruim 2.000 kilometer van die glasvezel aan grote bedrijven, onderwijs- en zorginstellingen en overheden in Overijssel en Gelderland. 

Het zakelijke platform van FC Twente is voor ons een belangrijke start geweest om mensen te leren kennen

Al in de jonge jaren van TReNT Glasvezel raakte het bedrijf betrokken bij FC Twente. “In 2003 had FC Twente het zwaar en moest er een actie komen om de boel weer op de rit te krijgen. Er kwam een club ondernemers bij elkaar die ieder jaar 10.000 euro in het spelersfonds stortte ter ondersteuning. Deze groep werd toen de Supportgroep genoemd en later kregen ze daar ook een eigen ruimte in het stadion bij. Wij waren toen, als start-up, op zoek naar de grote klanten: organisaties met meerdere vestigingen, enorme datastromen en een eigen IT afdeling. Die klanten vonden we in de Supportgroep. Wij waren natuurlijk “Mister Nobody”, want niemand kende ons. Het zakelijke platform van FC Twente is voor ons een belangrijke start geweest om mensen te leren kennen, maar ook dat mensen ons leerden kennen.” 

In 2018 stapten Wald en zijn collega’s over naar de TOS. Met 7 stoelen in de TOS en 2 stoelen bij de TGT kleurt de ruimte tijdens wedstrijden bijna TReNT-roze. Naast dat Wald graag klanten meeneemt naar wedstrijden, ziet hij ook belangen in het sponsoren van de club. “Wij hebben FC Twente altijd als een investering gezien. Met het kampioenschap hebben we ook weer gezien dat er geen beter uithangbord is hier in de omgeving dan FC Twente. Nationaal en internationaal werd er gesproken over de club. Ik heb mij er wel over verbaasd dat een spelletje zoals voetbal zoveel impact heeft. In die tijd was FC Twente een dankbaar gespreksonderwerp. Maar we zijn er niet alleen in goede tijden. Door dik en dun blijven wij supporter en daar zijn we niet de enige in, dat is het bijzondere aan Twente.” 

Door de jaren heen is de Twentse start-up uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf met zo’n 600 klanten, 350 aangesloten zendmasten en diverse aangesloten datacenters. “We hebben nu een netwerk van meer dan 2.000 kilometer liggen. Sinds 2003 zijn we lineair gegroeid, ieder jaar komt er ongeveer 150 kilometer glasvezel bij. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met de grote jongens in de glasvezel, maar naar verhouding groeien wij hetzelfde.” Doordat Alliander begin 2020 TReNT Glasvezel overnam groeide de “digitale snelweg”. “Alliander had zelf ook al zo’n 2.000 kilometer liggen. Samen hebben we dus 4.000 kilometer in Overijssel, Gelderland, Noord-Holland, Friesland en Flevoland.” 

En die 4.000 kilometer glasvezel wordt gebruikt door heel diverse organisaties. “We hebben aardig wat doelgroepen, maar in de algemene zin zijn het grotere organisaties met meerdere vestigingen en grote datastromen. Zij hebben eigen IT afdelingen die zeggenschap en controle willen hebben over hun eigen IT omgeving. Veel ziekenhuizen, scholen en ook grotere verzorgingstehuizen zijn klant van ons. Maar ook bedrijven als Grolsch, Nedap en Vredestein bijvoorbeeld. We “liggen” ook wel gewoon op het bedrijventerrein waar we de MKB’ers bedienen, maar die zien ons nooit want dat loopt bijna altijd via een provider.” 

Bij de start van TReNT Glasvezel was het aanleggen en gebruiken van glasvezel nog heel innovatief, maar inmiddels is het niet meer zo nieuw. “In Nederland ligt er al erg veel glasvezel. Toen wij in het begin van deze eeuw begonnen, zaten veel grotere organisaties nog aan een koperdraadje. Nu heeft iedere grotere organisatie wel glasvezel en dus komen wij meer en meer in een vernieuwingsmarkt. We zijn niet meer “the New Kid on the Block”. We moeten er nu harder voor werken, maar dat lukt ons nog steeds.” 

Iedereen kan glasvezel aanbieden, maar wij hebben ons juist gespecialiseerd in ons servicemodel

Doordat glasvezel niet meer vernieuwend is en er door de jaren heen veel concurrentie is ontstaan, heeft het bedrijf zich moeten specialiseren. “Iedereen kan glasvezel aanbieden, maar wij hebben ons juist gespecialiseerd in ons servicemodel. Op het moment dat er een storing is op een verbinding, dan wil de klant zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is, wat wij eraan doen en wanneer alles weer werkt. We horen vaak van IT managers dat zij bij de grote partijen soms een halve dag moeten wachten voordat ze überhaupt weten wat er aan de hand is. Bij ons horen ze dat binnen een uur en laten we ook weten wanneer ze weer “up” zijn.”

“Ik zal je een geheim vertellen, wij doen helemaal niets nieuws. Vroeger natuurlijk wel, maar wat we nu doen is ervoor zorgen dat we tevreden klanten krijgen en houden. Ze moeten “bere-tevreden” over ons zijn. Als ze bellen dan gaan we er direct op af. Ook al is er geen probleem met onze verbinding, we denken mee en helpen onze klanten met het zoeken naar informatie wat kan leiden tot het oplossen van het probleem. Dat is wat ons onderscheid,” aldus Wald.