Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Tobias van Rees - "Het belangrijkste is dat je doet wat je zegt"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen de leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Tobias van Rees, eigenaar van logistiek bedrijf Interlogic.

Img 4581tos tobiasvanrees   augustus2020

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Voor de reportage van Tobias van Rees reisden we af naar Coevorden. Weg uit Twente? Ja zeker, maar wel met een goede reden want Tobias is sinds 1 augustus mede-eigenaar van CoTrans. Zij houden zich bezig met containervervoer via weg en spoor. Eenmaal aangekomen op de Euroterminal Coevorden snappen wij waarom we hier zijn: een imposante trein met containers staat klaar voor vertrek. 

Tobias zelf komt wel uit het mooie Twente en is al sinds zijn 16e te vinden op de tribunes bij FC Twente. Eerst met vrienden, nu vanuit het bedrijfsleven. “Toen ik voor mezelf begon heb ik mijn seizoenskaart opgezegd. Als je wilt beginnen in de transportwereld moet je heel hard werken. Tegelijkertijd werd ook mijn dochtertje geboren. Na twee jaar kreeg ik op beide vlakken wat meer rust en begon ik de voetbal te missen. Met de jongens gezellig met de trein naar Twente of misschien toch beter om naar de TOS te gaan: ik besloot uiteindelijk voor dat laatste te gaan. Afgelopen seizoen was het eerste volledige seizoen dat wij lid waren en ik heb het als heel gezellig en laagdrempelig ervaren.”

Over de sector
Zoals de TOS door Tobias laagdrempelig wordt genoemd, zo is volgens hem de transportsector dat ook. “Het gaat bij ons nooit om grote bedragen en de gunfactor is heel belangrijk. Hoe kun je jezelf dan onderscheiden in het transport? Het belangrijkste is dat je doet wat je zegt. Als iets om 8 uur in Enschede moet zijn, dan moet het er ook zijn.” Maar is dat niet wat ieder logistiek bedrijf belooft? Het bedrijf van Tobias zet daarom net dat stapje extra. “Een klant van ons moet zijn producten inkopen in Oost-Europa. Het Engels is daar heel slecht en de communicatie tussen mijn klant en zijn leverancier verliep stroef. Wij hebben op kantoor mensen die de taal spreken. Wij hebben de hele communicatie overgenomen van onze klant en regelen eigenlijk alles met zijn leverancier. De klant hoeft hier dus niets meer voor te doen, wij regelen alles voor hem.”

In de logistieke sector wordt veel gesproken over de goedkope transporten die bedrijven met collega’s uit Oost-Europa aanbieden. Er valt voor transporteurs zoals Interlogic bijna niet te concurreren. “Het is soms een beetje een cowboybranche. Iemand besteedt veel zorg en aandacht aan het maken van een product en dan wordt dit product vervolgens via een zo goedkoop mogelijk transport verstuurd. Er staat een chauffeur bij de klant op de stoep die de taal niet spreekt en zich al drie weken niet gewassen heeft. Die moet dan jouw product afleveren waar jij met liefde aan gewerkt hebt, dan sta je voor mijn gevoel al met drie nul achter.”

"Als bedrijf zijnde wordt het ook belangrijker om je steentje bij te dragen aan een betere wereld”

Het is een zware sector, want gemiddeld maakt een transporteur maar drie procent rendement. En daar moeten ze ontzettend hard voor werken. “Soms wordt mij gevraagd waarom ik nog in dit vak zit. Ik denk dat je als transporteur moet blijven doorontwikkelen en open met klanten over dit soort zaken moet spreken. Je moet goed weten wat je kostprijs is, dat is vaak het probleem bij transporteurs. Als ik iets voor 190 euro doe dan zegt een andere transporteur dat hij dat wel voor 180 euro kan doen. Er wordt tegen elkaar opgeboden, maar dat kan helemaal niet uit. Dan verdien je dus niks meer en staat een faillissement gauw voor de deur.”

CoTrans
Naast de “gewone” transporten via de weg heeft Tobias sinds augustus dit jaar ook aandelen in CoTrans. Precies daarom zijn wij op Euroterminal Coevorden. “Het containertransport viel vaak tussen wal en schip, we deden het er een beetje bij. Een jaar geleden zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden voor dit type transport. Daaruit is CoTrans ontstaan. Het is een samenwerking met Kraftverkehr Emsland om container transport te vervoeren vanuit de Rotterdamse havens en de Euroterminal in Coevorden. Een terminal, maar ook de haven, heeft vrachtwagens nodig die de containers weg kunnen voeren. De vrachtwagens hebben de terminal nodig voor het op- en afladen van containers. Hier in Coevorden komen de containers per trein aan en wij vervoeren de containers per vrachtwagen naar klanten in de Euregio.”

Voor Interlogic een mooie samenwerking waarbij aan de toekomst van transport is gedacht. “Ik ben er heilig van overtuigd dat de regering bedrijven gaat verplichten om meer intermodaal te vervoeren. We moeten onze CO2 reductie behalen als land en we kunnen veel reduceren door te gaan vervoeren via trein of boot. Als bedrijf zijnde wordt het ook belangrijker om je steentje bij te dragen aan een betere wereld.”

Leuk hoor dat vervoer per trein, maar we zien hier in Coevorden een gigantische trein staan met zo’n 50 containers erop. Wat nou als ik maar één container wil vervoeren? “Laatst kreeg ik deze vraag ook van een klant. Die vervoert 4 containers in de week en wist niet dat het interessanter was om dit met de trein te doen. Zo’n trein wordt gevuld met meerdere containers, dus of je er nou zelf één of twintig hebt, het is een kwestie van goed plannen.”