Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Stefan Lohuis - "Het is nergens zoals in Twente"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Stefan Lohuis, mede-eigenaar bij Kreuwel Plastics.

Img 8360tos kreuwelplastic 2021

Voor heel even mochten we de grenzen van het FC Twente domein over om, in de stad van de zwart-witte voetbalclub, een FC Twente fan te ontmoeten. Op ruim 30 kilometer afstand van De Grolsch Veste vinden we hier Kreuwel Plastics, het bedrijf van mede-eigenaar Stefan Lohuis. De producent op het gebied van potten en emmers is het afgelopen jaar gegroeid naar zo’n 90 miljoen producten die weggezet worden over de hele wereld. Van de kleine bloempotten met een doorsnede van 15 centimeter tot aan een grote kuip van 90 liter. 

Bij het horen van het welbekende “Goa stoan a’j veur Twente bint” in de Veste is hij één van de eersten die opstaat. Het hart is roder dan rood en dus was het geen verrassing dat Stefan zich 10 jaar geleden bij de TOS voegde. “Dat was nog in de goede jaren, we hebben zelfs even op een wachtlijst gestaan. Uiteindelijk konden we gelukkig lid worden en hebben we de succesjaren mogen meemaken. Alle klanten die ik destijds mee heb genomen, hebben het er nog altijd over. Je maakt zoiets gaafs mee met elkaar, dat is heel bijzonder.” 

“Klanten worden mede dankzij Twente relaties voor het leven”

Stefan neemt vaak klanten en relaties mee naar de TOS. Er is namelijk, volgens hem, nergens zoveel sfeer als in het stadion in Enschede. “De trommels, het geschreeuw en gezang, de gemoedelijkheid: het is nergens zoals in Twente. Waarom zou je nog een weekend Europa in trekken om de grote clubs te zien voetballen als de sfeer in Enschede zoveel beter is? Mijn klanten zijn ook altijd blij als ze mee mogen, ze vragen er zelfs om. Klanten worden mede dankzij Twente relaties voor het leven, gewoon omdat je ze iets leuks geeft.” 

In Nederland levert het Almelose bedrijf haar potten aan een 10-tal groothandelaren in de tuinbouw, wereldwijd zijn dit er ongeveer veertig. Deze groothandelaren leveren de producten dan weer aan de kwekerijen. “De verkoop van bloempotten is onze grootste tak van sport; ongeveer 90% van de omzet. Al onze bloempotten zijn vervaardigd van 100% gerecyclede grondstoffen. Plastic is, zoals iedereen wel weet, steeds meer een taboe aan het worden. Wij waren de eerste in onze markt die de potten van 100% gerecyclede grondstoffen zijn gaan maken en zijn hiervoor KIWA-gecertificeerd.” 

De bloempotten die bij Kreuwel Plastics uit de machines rollen worden voornamelijk gemaakt van gerecycled huishoudelijk afval, maar ook afval van de industrie is bruikbaar. “We verwerken in totaal zo’n 30.000 kilo per dag en dat 7 dagen per week. Wij krijgen van de afvalverwerkers zowel huishoudafval alsook afval uit de industrie. Je moet daarbij denken aan bijvoorbeeld een misproductie van plastic tandenborstels, flessen of kratten. Dat wordt versnipperd en komt bij ons terecht.” De grote silo’s in de hal bij Kreuwel Plastics zitten dan ook vol met kleurrijke plastic korrels, want daar worden de potten en emmers van gemaakt.

Al sinds de jaren 70, toen meneer Kreuwel het bedrijf oprichtte, wordt er met gerecycled plastic geproduceerd. “Destijds zat er nog wel een smet op gerecycled, het werd gezien als de B-keuze en het zou nooit zo goed zijn als nieuw materiaal. Tevens konden we toen alleen nog maar zwarte bloempotten van gerecycled grondstof maken. Dat was namelijk de enige kleur die je toen kon krijgen uit hergebruikt materiaal. De gekleurde potten werden altijd alleen van nieuw materiaal gemaakt, maar sinds een jaar of 2 kunnen we dat ook van gerecycled materiaal maken, doordat afval steeds beter gescheiden kan worden door de afvalverwerkers. Deze korrels kunnen we kleuren door er kleurstof bij te voegen en dan krijg je de felgekleurde bloempotten.” 

Toch blijven de grote inkopers liever bloempotten kopen die gemaakt worden van gerecycled huishoudafval. “Marketingtechnisch is dat interessanter. Ze kunnen namelijk goed promoten dat de producten gemaakt worden van het afval wat jij als consument achterlaat. Dat verkoopt als verhaal beter dan de potten die van fabrieksafval worden gemaakt. Daaraan merk je dat het nog allemaal in de kinderschoenen staat, het is nog niet “gewoon” genoeg.”

 “Iedere consument wordt onbewust getriggerd door de kleur pot”

Naast de bloempotten, die het grootste gedeelte van de productie omvatten, rollen er ook emmers en enorme speciekuipen van de band. “Dit is de andere 10% van onze omzet. Deze producten worden bijvoorbeeld ook gemaakt van kunstgras. Dat wordt dan weer helemaal versnipperd en daar maken wij onze bouwemmers van. We leveren deze producten vooral aan bouwgroothandels en boeren in West-Europa.” 

De passie waarmee Stefan over bloempotten en emmers praat werkt aanstekelijk. Het is niet zomaar dat potje om een bloemetje. Naast de duurzame productie zit er namelijk ook een gedachtegoed achter de gekleurde potten. “Iedere consument wordt onbewust getriggerd door de kleur pot. Met kerst zie je bijvoorbeeld veel rode potten, richting het voorjaar is het juist weer paars en roze. En is het je bijvoorbeeld ook opgevallen dat Lavendel altijd in een paarse pot zit? Een pot wordt gezien als gebruiksvoorwerp, maar het is ook marketingmateriaal. Door de juiste pot kunnen telers zich nog onderscheiden van concurrenten, want de bloemen zijn over het algemeen allemaal hetzelfde.”