Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Peter Hendriks - "Ik haal er veel kennis weg"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen de leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Peter Hendriks, directeur van Ipskamp Printing, Gildeprint en BoekenGilde.

Peter%20hendriks%20%283%29

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Onderweg naar het FC Twente stadion, komend vanaf de snelweg afslag Enschede-West, passeer je een grote, gekleurde giraffe. De inmiddels in Enschede beroemde giraffe is het boegbeeld van Ipskamp Printing. Op de gevel van het pand aan de Auke Vleerstraat prijken echter nog meer namen sinds een fusie in 2019: die van Gildeprint en BoekenGilde.

De gigant op het gebied van print & publishing wordt dagelijks aangestuurd door algemeen directeur Peter Hendriks, die al geruime tijd lid is van de TOS. “Ik hou van het spelletje en wilde graag op een goede plek in het stadion zitten. Voor de business zit ik er niet. Enschede had altijd al veel drukkerijen dus voor de handel is de TOS niet interessant. Ik haal er wel veel kennis weg. Bijvoorbeeld een advocaat die ik normaal niet snel zou bellen, maar bij de TOS wel even spreek.” Inmiddels gaat Hendriks niet meer altijd naar de voetbal. “Het gezin vraagt ook tijd in het weekend.”

Bijzondere ervaring
Het allermooiste moment van Peter bij FC Twente is er niet één, maar zijn meerdere momenten. Wedstrijden welteverstaan. Wedstrijden die wij allemaal niet gauw weer zullen vergeten. “Spelen in de Champions League, dat was echt een hele bijzondere ervaring. Zoiets had ik als supporter nog nooit meegemaakt. De laatste jaren spelen we op heel ander niveau, maar toch kom ik wel echt voor de wedstrijden.”

"Ik hou van het spelletje en wilde graag op een goede plek in het stadion zitten."

Ook in zijn zakelijk leven somt Peter met gemak een aardige waslijst aan zaken op waar hij tevreden over is. Eén van die successen is de switch die de printmagnaat in 2013 maakte van volledig offset bedrijf naar printbedrijf. “Wij hadden gerekend op 3 tot 4 jaar voor het omturnen. Maar we konden zo snel vernieuwen dat we binnen een half jaar het project op poten hadden. De markt vroeg om deze switch en wij deden het blijkbaar succesvol, want anders waren we nooit in zo’n korte tijd klaar geweest.”

Maar er is ook nog iets om naar uit te kijken. Momenteel wordt er door Peter hard gewerkt aan het volgende succes. Eén die wat minder goed meetbaar is en wat zeker geen standaard ondernemersantwoord is. “Ik wil mezelf misbaar maken in het bedrijf. Autonome mensen die, ook zonder mij, volledig zelfstandig werken en precies weten wat ze moeten doen. Ook als er dus iets fout gaat. Als ik succesvol misbaar ben, dat zou ik fantastisch vinden.”

Drukwerk
Maar hoe zit het met drukwerk? Is dat wel onmisbaar? De wereld digitaliseert en de e-readers leken bij aanvang als warme broodjes over de toonbank te gaan. “Ik denk dat het juist kansen biedt. De laatste jaren verschijnen er steeds meer titels. Steeds meer mensen willen een boek schrijven. De mensen die een titel uitgeven willen altijd een gedrukte versie van het boek op de markt brengen. Daarnaast zie je dat het E-book gebruik stabiliseert, het is maar 8% van onze hele boekenmarkt.” Maar ook bij de studieboeken geldt dat het drukwerk alleen maar meer wordt volgens Peter: “Juist doordat onze wereld sneller beweegt zie je dat bijvoorbeeld studieboeken, die wij veelvuldig drukken, eerder worden herdrukt door aanpassingen. Dat komt omdat er sneller nieuwe informatie beschikbaar is.”

"De mensen die een titel uitgeven willen altijd een gedrukte versie van het boek op de markt brengen."

Of Peter zelf alle titels ook leest die bij hem uit de machines komen? “Nee, ik ben niet zo’n lezer. Ik begin altijd aan boeken maar ik lees ze bijna nooit uit.” Een man die de hele dag in de boeken zit maar zelf nooit leest? “Klopt, ik lees momenteel zes boeken tegelijk. Ik denk dat er eerder een zevende boek bij komt dan dat ik er één uitlees. Ik ben super geïnteresseerd in de onderwerpen maar ik kan de aandacht niet zo lang vasthouden bij één boek.“

Op de vraag wat het meest bijzondere boek dat gedrukt is door Peter en zijn collega’s blijft het lang stil. “Eigenlijk is ieder boek heel bijzonder voor de auteur zelf, hoe cliché dat ook klinkt. Zelf vind ik het product vooral erg mooi. De bijzondere drukwijzen, bindwijzen en afwerkingen die wij hier kunnen maken, dat is wat mij voornamelijk interesseert.”