Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Niels Kuiper - "Met Mirari willen we nu naar een 2.0 variant"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen de leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Niels Kuiper, Algemeen Directeur van Mirari.

Niels%20kuiper%20%281%29

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Er zijn ondernemers die 2020 liever uit de boeken zouden halen, maar voor Niels Kuiper, Algemeen Directeur van Mirari, is het een jaar dat nooit meer vergeten gaat worden. 2020 is het jaar waarop zij qua naam overgingen van Innotec naar Mirari. Het heuglijke moment in juni dit jaar was de start van een nieuwe weg die zij als bedrijf gaan bewandelen. Dit is uiteraard gevierd, maar wel met alle aanpassingen waar de COVID-19 situatie op dat moment om vroeg.

Een keuze maken in wat het mooiste zakelijk moment was van de nog jonge directeur Niels was dan ook een vraag die hij met een brede glimlach beantwoordde. “Dat is niet lastig kiezen, we zijn recent overgegaan van het traditionele Scorpion Nederland, handelsnaam Innotec, naar het nieuwe Mirari Nederland. We zijn klaar voor de toekomst wat dat betreft, maar er moet nog veel meer gebeuren. Dit was de eerste stap.”

Innotec
Dit jaar is het 29 jaar geleden dat Niels zijn vader (Johan Kuiper) startte met Scorpion Nederland, ook wel bekend onder de handelsnaam Innotec. Een bedrijf dat zich met name bezig houdt met het leveren van oplossingen voor de bouw, industrie en mobiliteit. Inmiddels wappert voor het pand aan de Kopersteden in Enschede een vlag van Mirari. Wel staat het merk Innotec nog steeds overal bovenaan in het merkenoverzicht van Mirari. “Waar we vandaan komen vergeten we zeker niet. Innotec is de basis waarop wij hebben kunnen uitbouwen. Met Mirari willen we nu naar een 2.0 variant. Niet meer iedere dag bij 12 klanten eenzelfde kunstje doen om producten te verkopen, maar oplossingen bedenken en de klant écht helpen.”

"De echte deal of een partnership sluit je 1-op-1 bij iemand aan tafel"

De overgang naar Mirari was één van de redenen om meer merken te kunnen voeren dan alleen Innotec. “We traden al 29 jaar naar buiten als Innotec, maar verkochten de laatste jaren ook al onze eigen merken Tackline en Eco2Work. Dat was verwarrend voor de klanten, maar ook voor ons intern. Nu hebben we dit gelijk getrokken en verkopen we geen merken, maar oplossingen binnen de branches waarin wij werkzaam zijn namelijk de bouw, industrie en mobiliteit.”

Eco2Work
Binnen deze branches is het merk Innotec bekend om haar kwalitatieve, maar helaas toch ook vaak chemische, producten. De wereld, en voornamelijk ook de bouw, vraagt om duurzamer en groener. Voor Mirari een aanstaande uitdaging? “Nee, daar hebben we al lang geleden over nagedacht. Door de overgang naar Mirari kunnen we nu beter tot uiting brengen dat we, naast de duurzame oplossingen met de Innotec producten, ook een ecologische lijn hebben, namelijk Eco2Work.”

De oplossingen van Eco2Work bestaan momenteel voornamelijk uit reinigingsmiddelen. “Alles ecologisch? Dat is denk ik een utopie. De krachten die bijvoorbeeld de kit voor verlijming van gevelplaten of steenstrips aan moeten kunnen zijn enorm. Daar komt voorlopig nog een chemische oplossing bij kijken. Ik vraag mij af of dit volledig ecologisch kan, maar we zijn het zeker aan het onderzoeken.” 

“We verkopen geen merken, maar oplossingen binnen de branches waarin wij werkzaam zijn”

Eén van de goede voornemens van Niels is om dit jaar meer naar de TOS evenementen te gaan. “We hebben een vrij hectisch jaar gehad met de overgang naar Mirari, maar ik heb nu wat meer tijd. Het mooie aan de evenementen vind ik dat je elkaar in een andere ambiance treft dan altijd maar op de zaak. In de TOS praat je met elkaar en maak je een afspraak, de echte deal of een partnership sluit je dan later 1-op-1 bij iemand aan tafel.”

Sponsorship F1
Naast zijn liefde voor de voetbal heeft Niels ook een passie voor auto’s. Ik hoor je denken, wat heeft dat met de TOS te maken? Voor het beste TOS moment van Niels schakelen we over van de bal naar de auto. “Ik vond de presentatie van Jan Lammers vorig jaar echt geweldig. Voornamelijk door mijn interesse in de F1, maar er is nog iets moois uit voortgekomen. Na zijn presentatie heb ik hem opgezocht en een deal met hem gesloten dat hij op onze nieuwjaarsreceptie een woordje zou komen spreken. Vanuit die hoedanigheid hebben wij een sponsorship gesloten met de F1 in Zandvoort. De komende drie jaar hebben wij 25 stoelen op de VIP tribune bij de F1. Dat gebeurde dus dankzij de TOS. Bijzonder en zeer waardevol voor ons als bedrijf, want dit was anders nooit zo ontstaan.”

Zoals al eerder benoemd bestaat het bedrijf nu 29 jaar en vieren zij volgend jaar het 30 jarig bestaan feestelijk met o.a. de verhuizing naar een duurzamer pand. Maar Niels heeft nog veel meer dromen, dromen die passen bij het nieuwe ondernemen. “In de komende 5 jaar willen we onze omzet verdubbelen. Dat is goed haalbaar door slimmer te werken. We hebben de eerste stappen gezet naar automatisering, zodat we straks met hetzelfde aantal mensen het dubbele aan werk aankunnen.”