Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Michiel Brouwer - "Door de netwerkgroep kwam ik bij de TOS"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week met Michiel Bouwer, HR Consultant van Eqib | The Human Factor.

Img 5593 michielbrouwer eqib tos btr%20omslag
Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink

Al meer dan 17 jaar verbinden ze mensen aan mensen. Van IT-collega’s die ze voor je recruiten tot interim HR managers en van trainingen om talenten van medewerkers naar boven te halen tot HR advies op diverse vlakken. Eqib | The Human Factor, met vestigingen in Hengelo, Deventer en vanaf september ook in Zwolle, heeft met haar vier takken (Recruitment, Assessments, Training & Coaching en HR Consultancy) een brede dienstverlening in huis. Vandaag praten we niet over waar zij het meest bekend van zijn, recruitment, maar we spreken met Michiel Brouwer over de ‘’HR Consultancy tak’’ van Eqib, waar ze zich richten op HR Consultancy en organisatieadvies.  

De energie die je nu steekt in je relaties leveren ook echt wat op

Pas een jaar is hij lid van de TOS en maar liefst één wedstrijd heeft hij kunnen meemaken. Je kunt je dus vast voorstellen dat hij uitkijkt naar wat er nog komen gaat. “Ik was op zoek naar een actieve netwerkgroep waar mensen komen die het leuk vinden om met elkaar in contact te komen. Daarnaast vond ik het belangrijk dat mensen er komen vanuit de mogelijkheid tot verbinden en niet zozeer om iets te verkopen. Op die manier kwam ik terecht bij de TOS. Ik werd lid in coronatijd, maar ik merk zelf juist door corona dat je meer tijd hebt om connecties te leggen. De energie die je nu steekt in je relaties leveren ook echt wat op. Dat hoeft niet direct werk te zijn. Als je nu namelijk klaarstaat voor je relaties om ze te helpen of te adviseren, dan komt daar uiteindelijk ook wel werk uit omdat je het elkaar gunt. Veel bedrijven zijn ook nu al bezig met wat ze na corona gaan doen en willen daarover sparren. Dat vind ik zelf altijd interessante gesprekken en het gaat vaak veel verder dan alleen over HR, namelijk juist de koppeling tussen missie, visie en strategie van de organisatie en aan de HR-strategie en vraagstukken.”  

Michiel praat met veel plezier over de relaties die hij zakelijk heeft opgebouwd. Maar wie zijn nou die klanten die hij mag bedienen? “We kunnen iets betekenen op HR vlak voor klein MKB maar ook voor grote internationale bedrijven. Eqib zelf bestaat voor driekwart uit recruitment vanuit specialistische teams en een kwart is HR Consultancy. Ik hou mij vooral bezig met dat laatste. Met onze klanten kijk ik naar waar ze nu staan met de organisatie en HR, waar ze naartoe willen en wat ze daarvoor nodig hebben. Dat kan zijn op het gebied van interim ondersteuning, persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit of andere HR gerelateerde vraagstukken. Ik ben zelf eigenlijk een soort tussenpersoon die de inventarisatie en een stuk advies doet. Als er een opdracht uitgevoerd moet worden, zet ik daarvoor een poule in van zzp’ers met ieder een eigen expertise.”  

Dat de recruitmenttak van Eqib veel groter is dan die van HR Consultancy is niet vreemd. Pas sinds een jaar of 6 houdt Eqib zich meer bezig met de HR consultancytak en sinds een jaar op de huidige manier. “Aan het begin zaten er collega’s op HR Consultancy die zelf ook de opdrachten inhoudelijk uitvoerden. Daar merkte je dat het wel groeide en ontwikkelde, maar tot een bepaalde hoogte. Als je namelijk in een opdracht zit kun je vrijwel geen acquisitie/relatiebeheer doen en als je opdracht is afgelopen heb je niet direct iets nieuws. Daarom hebben we ervoor gekozen om ZZP’ers op opdrachten in te zetten. Die opdrachten haal ik binnen of komen vanuit collega’s, huidige klanten of ons netwerk. Mijn rol is dus meer HR consultant in combinatie met een stuk organisatie advies, waarna ik de opdracht bij de interim professionals neer leg. Zo zijn wij een one-stop-shop voor organisaties voor alles wat de mens binnen de organisatie raakt. Zelf kunnen we niet alles, maar door onze manier van werken kunnen wij veel verschillende expertises bieden aan onze klanten”.  

Het allermooiste van mijn baan is wanneer ik zie dat een persoon of een bedrijf verder is gekomen dankzij onze hulp

Dat Michiel in en uit kan praten over zijn werk zorgt ervoor dat we een gevoel van zekerheid bij hem krijgen. Dat is niet verrassend als je merkt dat iemand zo gepassioneerd is over zijn werk. “Het allermooiste van mijn baan is wanneer ik zie dat een persoon of een bedrijf verder is gekomen dankzij onze hulp. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een 1-op-1 analyse, dan zien we vaak dat iemand tegen iets aanloopt en niet meer weet hoe hij verder moet. Door middel van Talenten en Motivatie Analyse (TMA) en volwaardige assessments, kunnen we aangeven waar talenten en ontwikkelpotentieel zitten. We helpen diegene vervolgens om daarheen te bewegen. Ik vind het dan heel gaaf als ik na een half jaar zie dat iemand de tips heeft gebruikt, een nieuwe baan of positie heeft en helemaal opleeft. Of als een bedrijf groeit omdat je de juiste HR zzp’er aan ze hebt gekoppeld. Of als je ze hebt geholpen bij het in kaart brengen van de ambitie van de organisatie en dit koppelt aan strategische personeelsplanning, waardoor een bedrijf toekomstgericht kan gaan werken en ontwikkelen. Dat soort dingen, daar doe ik het voor.”  

Ook in coronatijd zit Michiel niet stil, hij lanceerde een HR netwerk in de regio: HR Connect.  “In Deventer hadden we al zo’n HR netwerk, maar nu ook in Twente. HR gerelateerde professionals van organisaties kunnen lid worden van het netwerk. We proberen ze zo met elkaar te verbinden zonder kosten of verplichtingen. Als je bijvoorbeeld als HR manager een bepaald vraagstuk hebt, dan kun je daarover sparren met andere HR managers. Wij verdienen daar niets aan, want ook dat is weer investeren in onze relaties. Na corona is het de bedoeling dat we ook samen gaan komen. Nu doen we dat in kleine online sessies met 10 tot 15 mensen, maar gelukkig kan dat straks weer face-to-face!” 

Ook lanceerden ze bij Eqib recent een nieuw product, namelijk de HR Strippenkaart. “Met de strippenkaart kunnen wij kleinere organisaties de kans geven om te proeven aan wat HR kan betekenen voor een bedrijf. Of juist voor grotere organisaties om tijdelijk extra expertise in huis te halen. Laagdrempelig, zonder permanente personeelskosten, maar wel de expertise kunnen opvragen op het moment waarop het de organisatie uitkomt. Ik vind het heel gaaf om te laten zien aan mensen wat een goed HR-beleid voor waarde kan toevoegen aan de organisatie en hoe dit kan zorgen voor gelukkige werknemers!”