Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Martijn van Dijk - "Ik denk dat we met Baseflow hard kunnen groeien"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen de leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Martijn van Dijk, een van de grondleggers van het pas twee jaar jonge bedrijf Baseflow.

Img 9792 martijnvandijk baseflow  tos

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Baseflow is sinds dit seizoen met twee stoelen lid geworden van de TOS. Het bedrijf is gevestigd op één van de meest bijzondere locaties in Enschede, namelijk in het voormalig klooster Dolphia, vlakbij de Duitse grens. 

Tijdens het gesprek met Martijn van Dijk merken we al gauw welke bijzondere positie dit bedrijf in de markt heeft. In de afgelopen twee jaar heeft Baseflow vooral gebouwd aan producten voor hun klanten en nog niet voldoende tijd gehad om te communiceren over de bijzondere klanten die zij bedienen. “We maken nu vooral software voor bedrijven in Amerika. Zo maken we onder andere applicaties en systemen voor de Amerikaanse Fujifilm, Marriott Hotels, T-Mobile, Comcast en UPS en sinds kort werken we ook voor Google.” Je begint je nu - net als ons - vast af te vragen hoe dit nog jonge bedrijf aan dit soort klanten komt.

Voornamelijk door het netwerk van Martijn zelf. “Ik ben vanaf mijn 13e al aan het programmeren en zag rond 2014 een nieuw fenomeen ontstaan in de wereld van softwareontwikkeling: open source. Dit is een platform waar je gratis software ter beschikking stelt voor anderen. Zij kunnen daar aanpassingen in doen en gebruiken het dan zelf weer. Ik begon mijn eigen open source project en dat groeide al heel snel uit tot iets groots.”

Framework
Je moet het eigenlijk zo zien dat er een aantal zogenoemde grote ecosystemen zijn zoals bijvoorbeeld Google, Microsoft en Apple. Dat zijn de overliggende systemen die iedereen gebruikt. Martijn maakte zijn open source in het Microsoft ecosysteem. “Ik heb binnen het Microsoft ecosysteem een framework gemaakt waarmee je makkelijk apps kunt ontwikkelen. Door het gebruik hiervan kan veel tijd en geld bespaard worden. Daardoor gingen steeds meer grote bedrijven het gebruiken in hun ontwikkeling. Inmiddels zijn deze frameworks al 26 miljoen keer gedownload en in miljarden app installaties gebruikt. Marriott Hotels, UPS en T-Mobile Amerika gebruiken het in hun mobiele apps.”

“Vaak denkt men dat developers een stelletje nerds zijn die, als je ze in een hokje zet, gaan programmeren en niet te stoppen zijn.”

Precies daarom is Martijn in softwareland een graag geziene gastspreker op conferenties van Microsoft. “Wereldwijd word ik uitgenodigd om te spreken over wat ik gemaakt heb. Drie jaar geleden stond ik te spreken op één van de grootste conferences van Microsoft in Amerika. Duizenden mensen luisterden naar mijn verhalen. Na die tijd kwamen er veel mensen op mij af die om hulp vroegen.”

Of Martijn rijk is geworden van het immens populaire open source platform? “Open source is gratis, dus je moet op zoek naar een ander verdienmodel.” Precies daarom ontstond Baseflow, een initiatief van de vier software developers Jorrit, Gerwin, Harry en Martijn. “We wilden wel wat doen met de hulpvragen die we kregen vanuit Amerika en wilden dingen anders doen. Andere ontwikkelaars bouwden al met onze open source, maar met Baseflow konden we ook zelf gaan ontwikkelen. Daar willen bedrijven uiteraard wel voor betalen. Onze open source is vooral goede marketing, helpt met HR en sales en ik heb er een interessant netwerk door gekregen.”

Twentse bescheidenheid
Van Tukkers is algemeen bekend dat ze bescheiden zijn en niet genoeg vertellen over wat ze doen. In het geval van de heren van Baseflow is die Twentse bescheidenheid zeker aan de orde. “Ik denk dat we met Baseflow hard kunnen groeien, en niet alleen in Nederland. We hebben de ambitie om op meerdere plekken in de wereld te zitten. Belangrijk hierbij is een passende en interessante markt te zoeken, wij richten ons op de high end kant van de software ontwikkeling.” Baseflow werkt, met meer dan 20 medewerkers, ook voor Nederlandse bedrijven. Zo ontwikkelden ze o.a. een platform voor Asito op Schiphol. Met de applicatie van Baseflow kunnen de schoonmakers door Schiphol navigeren, de te volgen route inzien en precies lezen waar en wat schoongemaakt moet worden.

 “We maken onder andere applicaties en systemen voor de Amerikaanse Fujifilm, Marriott Hotels, T-Mobile, Comcast en UPS en sinds kort ook voor Google.”

Eén van de andere belangrijke ingrediënten van het succes van Baseflow zijn de medewerkers. “Bij ons staan de mensen centraal en niet onze klant. Als je collega’s verantwoordelijk maakt voor hun eigen werk, zonder daar een manager boven te zetten, dan voelen ze zich ook daadwerkelijk verantwoordelijk en betrokken. De ontwikkelaars zitten zelf dicht tegen de klant aan, zoeken zelf naar oplossingen als er wat fout gaat en communiceren hier ook zelf over met de klanten.” Het HR-beleid van het bedrijf is dan ook gericht op het geven van verantwoordelijkheid, en de daarbij horende vrijheid, aan de medewerkers. “Vaak denkt men dat developers een stelletje nerds zijn die, als je ze in een hokje zet, gaan programmeren en niet te stoppen zijn. Zo werkt het niet, je kunt niet even een schakelaartje aanzetten en uitzetten. Soms heb je een slechte dag en kun je beter even thuis blijven en morgen fris terugkomen. Die vrijheid om dat te bepalen hebben ze zelf,” aldus Martijn van Dijk.