Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Marcel Venix - "de TOS is een gezellig netwerk"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Marcel Venix, Commercieel Directeur van Robitex.

Img 8026 tos robitex%20omslag
Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink

Je hoeft ze maar te bellen en ze regelen de mooiste geschenken voor je en dat al meer dan 27 jaar. Robitex, dat bedrukte relatiegeschenken levert, staat bekend om haar grote aanbod, goede kijk op de nieuwste trends en enorme servicegerichtheid. Het Enschedese bedrijf, gevestigd op de Marssteden, wordt mede aangestuurd door Commercieel Directeur Marcel Venix.  

De diversiteit van al die mensen vind ik zelf het leukste

Dat Robitex al een lange tijd in de Grolsch Veste te vinden is zit hem in twee factoren. Naast dat ze groot fan zijn, zijn ze ook 12 jaar merchandise partner van FC Twente geweest. Maar onze clubliefde blijft ook nog steeds groeien. Zo zaten we altijd in de skybox totdat het TOS bestuur mij vroeg of ik ook niet een rol wilde vervullen in het bestuur. We waren altijd al B-lid van de TOS omdat we het een gezellig netwerk vinden, maar sindsdien zit ik zelf ook eigenlijk altijd bij de TOS op stoelen. Toen ik een rol in de TOS activiteitencommissie aannam vond ik het ook belangrijk om volledig betrokken te zijn en dus ook de wedstrijden in de TOS bij te wonen.” Dat iedere stoel in het stadion een andere dynamiek meebrengt kan ook Marcel beamen. “In de skybox heb je een eigen plek en ken je doorgaans alle mensen. Bij de TOS is dat heel anders, want dat is een club van een paar honderd mensen bij elkaar en daar komen steeds nieuwe mensen bij. De diversiteit van al die mensen vind ik zelf het leukste. Van ondernemers tot de oudere generatie en nu via de Talent Group Twente ook de jonge aanwas.”

Bij de TOS vindt Marcel, naast FC Twente zelf, ook andere klanten. Voor een groot aantal klanten van Robitex ontwikkelen zij eigen gepersonaliseerde merkportals. “We bieden twee opties. We hebben de ‘in one shop’ portal voor gedrukte relatiegeschenken. De klant heeft middels deze shop toegang tot zijn of haar bedrukte relatiegeschenken en promotionele producten welke bij ons op voorraad liggen. Voordelen voor de klant is een overzichtelijke webshop, controle op het bestelgedrag, grip op de kosten en een groot inkoop voordeel. “  

Sinds een jaar of vijf is daar ook een ander merkportal bij gekomen, de altijd attent shop, een gepersonaliseerde webshop waar klanten zowel voor relaties als medewerkers per stuk een zakelijk geschenk voor elk moment kan bestellen. Denk aan bloemen, taarten, wijnen, kraampakketten, welkomstpakketten en borrelpakketten. “Eén van onze grotere klanten is Adecco. Deze klant is begonnen met een inoneshop voor bedrukte relatiegeschenken, maar steeds vaker kregen we ook de vraag of we daarbij ook kraamcadeau’s, bloemen en taarten konden verzorgen. Dat bracht ons aan het denken en zodoende zijn we begonnen met het ontwikkelen van de ‘altijd attent shop’. Van bloemen, taarten tot ook cadeaukaarten: zelfs een verjaardag & jubileumservice is een van de vele functionaliteiten binnen deze shop,  alles waarmee je attent wilt zijn op het juiste moment vind je in deze shop.”  

Het maken van gepersonaliseerde shops is wel één van de servicefacetten waar het 11 koppige team van Robitex zich in gespecialiseerd heeft. “We zijn één van de weinige partijen in Nederland die beide shops kan aanbieden. Dat maakt ons ook uniek. Het mooie aan onze shops is namelijk ook dat je als klant direct aankopen op de juiste kostenplaats kunt wegboeken, dat je accounts voor iedereen kunt aanmaken die moet kunnen bestellen en dat we het ook kunnen koppelen met zo ongeveer ieder bestaand inkoopsysteem. Daarnaast heb je gewoon één plek voor het bestellen van alle geschenken en krijg je dus ook maar één factuur. Beter dan dat iedereen het overal maar lukraak gaat kopen en je dus overal verschillende bonnetjes van moet verwerken.”  

Vorig jaar draaiden we ons beste jaar ooit, best gek eigenlijk in coronatijd

Naast de gepersonaliseerde shops, voornamelijk interessant voor grote bedrijven met veel omloop van geschenken en kleding, levert Robitex ook op “afroep” de best passende geschenken. “Momenteel leveren we veel thuiswerkpakketten of borrelpakketten, natuurlijk is dat vooral door Corona ontstaan. We hebben afgelopen jaar ook veel aanbestedingen gewonnen en ook voor deze klanten versturen we veel borrel-fit-themapakketten naar klanten en personeel. Vorig jaar draaiden we ons beste jaar ooit, best gek eigenlijk in coronatijd. We merkten dat bedrijven wat extra’s wilden doen voor de medewerkers en daarnaast hebben we ook veel bedrukte mondmaskers geleverd. We hebben gelukkig niets te klagen.”  

Met het oog op de toekomst zien we allemaal dat ook de wereld van relatiegeschenken steeds iets meer druk opgelegd krijgt voor het veranderen van vaak plastic- en weggooiproducten. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. In grote aanbestedingen wordt er ook steeds meer aandacht aan besteed. Ze vragen dan wel of je hebt nagedacht over waar het product van gemaakt is en of het wel van gerecyclede materialen is. Gelukkig zijn onze leveranciers hier ook hard mee bezig, we merken het ook wel steeds meer in het aanbod. Zelf hebben wij nu ook een webshop met alleen maar duurzame geschenken, zo proberen ook wij mee te gaan met de tijd.”