Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Loes Hassink - "Wij wilden weer toekomst in ons bedrijf en dat is gelukt"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen de leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Loes Hassink, directeur van Hassink Verpakkingsdrukwerk.

Loes%20hassink%20%281%29

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Het in Haaksbergen gevestigde bedrijf Hassink Verpakkingsdrukwerk is zijn 100-jarig bestaan al ruimschoots gepasseerd. Inmiddels staat de 4e generatie aan het roer: broer en zus Tom en Loes Hassink. In 2012 namen zij het bedrijf volledig over van vader Willem Jan en besloten zij een eigen draai te geven aan de koers van Hassink.

TOS
Loes maakt al sinds 2013 onderdeel uit van het TOS bestuur en is doorgaans bij de wedstrijden en events van de TOS te vinden. Niet voor de voetbal, maar wel voor het netwerk en de ervaringen die ze er kan opdoen. “Het TOS bestuur was op zoek naar een vrouwelijk bestuurslid en Wouter du Gardijn klopte bij mij aan. Een uitdaging die ik graag aanging, omdat ik er veel van zou kunnen leren. Een businessclub besturen is namelijk weer een volledig andere ervaring dan het aansturen van ons familiebedrijf.”

Het bestuur van de TOS timmert hard aan de weg en heeft dit seizoen veel nieuwe, jonge leden mogen toevoegen aan de club. De vergrijzing binnen de TOS is veelbesproken en ook zeker iets wat Loes de afgelopen jaren heeft ervaren. “Het wordt vaak gezien als nadeel, maar ik vind dat ik juist zo ontzettend veel kan leren van die generatie. De kennisdeling tussen jong en oud is iets wat ik waardeer aan de TOS. Heb je een lastig vraagstuk? Dan is er altijd wel iemand die het antwoord weet of je in elk geval in de goede richting kan sturen.”

“Voor iedere boom die gekapt wordt voor ons karton, worden er drie terug geplant.”

De TOS gala’s - die we overigens ontzettend vaak terug horen komen in de interviews - staan bij Loes op de lijst van favoriete TOS events. “In vol ornaat met elkaar feesten, dat is wel echt het hoogtepunt van het jaar. Maar ook bij de wisseldiners ben ik altijd graag aanwezig. Die zijn weer goed voor die kennisdeling. Iedere gang met andere mensen aan tafel. Geen oppervlakkige begroetingen maar écht tijd maken om elkaar te leren kennen.” 

De transitie
Toen broer en zus Hassink in 2012 het stokje overnamen gooiden ze het roer volledig om: ze besloten alleen nog maar verpakkingen te drukken. Een gewaagde stap die goed uitpakte, letterlijk en figuurlijk. “Het is een proces geweest wat echt wel een aantal jaren heeft geduurd. Het moment dat het dan lukt, dat je veel klanten aan je weet te binden, dat je genoeg werk hebt en dat het financieel ook weer de goede kant op gaat. Dat is dat ultieme moment.”

Binnen 3 jaar na de transitie stond Hassink Verpakkingsdrukwerk alweer stevig in zijn schoenen, steviger dan ooit te voren. “Veel mensen zeiden dat het nooit zou lukken in zo’n korte tijd, dat we onze gevestigde naam zouden weggooien. Het was hard werken, onszelf steeds weer opnieuw bewijzen en de bedrijfsvoering volledig anders insteken. Wij wilden dat er weer toekomst in ons bedrijf zou zitten en dat is ons gelukt. En wat een heerlijk gevoel is dat!

Menig ondernemer zou jaloers kunnen zijn op de snelheid van de transitie van Hassink Drukkers naar Hassink Verpakkingsdruk. Wat Loes en broer Tom destijds al wisten is, dat de markt van verpakkingsdrukkerijen niet heel groot is. “Deze drukkerijen hanteren levertijden van 6 tot 8 weken en klanten ervaarden die levertijden ook als heel normaal. Wij kwamen echter uit het reguliere drukwerk en waren eraan gewend dat alles gisteren geleverd moest worden. Wij waren dus ingesteld op snel leveren en konden levertijden van 2 weken afgeven. Klanten vonden dat het zo bizar kort was, wij vonden het lang.”

Een bruisende “nieuwe” start dus, maar de veranderende wereld, duurzamere verpakkingen en minder plastic; je zou denken dat Hassink Verpakkingsdrukwerk daar op den duur last van zou kunnen krijgen. Echter komt er geen plastic aan te pas in de productiehallen in Haaksbergen. De verpakkingen zijn allemaal van karton, een duurzaam product. “Voor iedere boom die gekapt wordt voor ons karton, worden er drie terug geplant. Daarnaast denk ik niet dat we ooit zonder verpakkingen kunnen. Misschien wel op een andere manier of in een andere vorm. Een geheel nieuwe markt waar voor ons absoluut groeikansen liggen die we aan het onderzoeken zijn.”

“De kennisdeling tussen jong en oud is iets wat ik waardeer aan de TOS.”

Een bekende ontwerper zei ooit dat wanneer je twee dezelfde producten in kwaliteit en prijs naast elkaar legt, dan koopt men altijd het product dat er beter uitziet. Verpakkingen worden dan ook steeds uitbundiger. Iets wat Loes ook ervaart in de soorten, maten en kleuren verpakkingen die uit haar machines rollen. “Een mooi voorbeeld is de eerste hummus die op de markt kwam. Daar moest “gewoon” even een wikkeltje omheen. Tegenwoordig zijn er zoveel soorten hummus, dat er gespeeld wordt met neonkleuren of bijvoorbeeld goudfolies. Alles om op te vallen in het schap.”

Of de 5e generatie al staat te wachten in de startblokken? Op dat antwoord moeten we nog een paar jaar wachten. “Ze zijn nog heel jong en zijn daar echt niet mee bezig. Je moet doen wat je hart je ingeeft, dat zeiden mijn ouders ook altijd. Wil je dit bedrijf voortzetten, dan ben je welkom. Maar wil je dat niet? Ook geen enkel probleem. Zo sta ik er ook in richting mijn kinderen.”