Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Jeroen Winterink - "het comfort van de TOS is echt heerlijk"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Jeroen Winterink, eigenaar van The Wash Carwash.

Img 3393 tos thewash %20website
Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink


30 jaar geleden stond iedereen met open mond te kijken naar hoe Jeroen zijn eerste wasstraat bouwde, maar inmiddels zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De enorme en moderne wasstraten zoals ook die van Jeroen Winterink zijn inmiddels erg geliefd onder de mensen. The Wash Carwash, het bedrijf van Jeroen, kun je kennen van één van de drie locaties: aan de Zuiderval in Enschede, op de Campus in Hengelo of in Hengelo-Zuid op de Zeggershoek.  

Of Twente nu goed of slecht speelt, ik vind het dit seizoen weer leuk om naar te kijken

Dat Jeroen graag in het stadion in de TOS ruimte vertoeft tijdens wedstrijden is geen verrassing. “Ik ben een enorme voetballiefhebber. Van origine ben ik geen Tukker, ik kom uit de omgeving van Nijmegen. Toen ik hier naartoe verhuisde was ik Vitesse fan, maar dat is nu helemaal weg. Ik ben wel een echte FC Twente fan geworden. Nu ik wat ouder ben vind ik het comfort van de TOS echt heerlijk. Ik kan gewoon rustig overdekt in de gezelligheid een biertje drinken. Ik ben niet zo zeer op zoek naar een businessclub waar ik veel mensen leer kennen, maar dat gaat in de TOS meestal wel vanzelf.” Hoe erg Jeroen het FC Twente virus te pakken heeft blijkt wel uit zijn uitspraken. “Of Twente nu goed of slecht speelt, ik vind het dit seizoen weer leuk om naar te kijken. We hebben ook al eens bewezen dat we kampioen kunnen worden, dus ieder seizoen hoop ik daar weer op. Met een goede directeur en een goed beleid denk ik dat we binnen 12 jaar kampioen worden. Let maar op, over 12 jaar bel je mij op en dan zeg je dat je wilt spreken met de man die 12 jaar geleden al het kampioenschap voorspelde.” De verhuizing naar het mooie Twente was voor Jeroen een keuze die met name voor het werk was. “Onze eerste wasstraat bouwde ik samen met een vriend in Arnhem. De tweede konden we in Hengelo openen. Ik ben toen naar Twente verhuisd en mijn compagnon bleef in Arnhem. Ik heb mij hier denk ik aardig kunnen settelen, want inmiddels staan er drie The Wash Carwashes in Twente.”  

Al ruim 27 jaar zit de wasstraat in Hengelo. Destijds een nog vrij nieuw concept, overgekomen uit Duitsland. “Dit type carwash had je toen nog nauwelijks in Nederland. Mensen dachten ook eerst dat ik een enorme truckwash aan het bouwen was omdat het zo groot was. Als ik nu denk aan hoe die eerste wasstraat eruit zag dan was dat maar een heel klein straatje. We hadden toen een uniek concept in handen. Nu is dat heel anders natuurlijk. In iedere stad zitten wel minstens drie van dit soort carwashes.”  

Ongeveer 5 jaar na het bouwen van de eerste carwash in Hengelo kon de tweede vestiging geopend worden. “Dat was voor ons destijds een heel goed idee. We konden zo de hele markt in Hengelo bedienen en daar zou zich niet gauw een concurrent bij gaan voegen. Later openden we ook een locatie in Enschede. Het mooie aan die tijd was het nog echt pionieren, we bouwden enorme washallen met machines waar mensen hun ogen bij uitkeken.” 


Het grootste gedeelte van de auto’s die door de straten van The Wash rijden behoren tot de particuliere markt. “Dat is zo’n 95% van onze business. Het gaat hier echt om aantallen, massa draaien. Onze zakelijke klanten zorgen voor de continuïteit. In Hengelo bijvoorbeeld zitten een heel aantal autobedrijven waarvoor we wassen. De particuliere markt verandert wel erg. Ik verkoop nu 30% van mijn waskaarten via social media of mailacties. Als je dat 5 jaar geleden had gezegd had ik je niet geloofd. Het is voor ons heel belangrijk om online actief te blijven, als we dat niet doen zien we onze business direct wat wegzakken.”  

Naast de drie wasstraten houdt Jeroen zich ook bezig met iets totaal anders: persoonlijke ontwikkelingstrainingen. “Dat is een beetje een uit de hand gelopen hobby. Ik had een vriendin en na 10 jaar ging de verkering uit. Toen ontmoette ik mijn tweede grote liefde, waar ik nu ook mee getrouwd ben. Ik dacht als ik het nu hetzelfde doe als de vorige keer, dan zijn we straks 10 jaar verder en dan gaan we toch weer uit elkaar. Want ik doe precies hetzelfde wat ik altijd deed. Ik dacht, dat moet ik veranderen anders gaat ze bij me weg. Ik hoorde toen van een persoonlijke ontwikkelingstraining en heb mij ingeschreven. Daar kwam ik erachter dat ik bepaalde dingen niet handig deed en dat ik die moest veranderen. Ik vond dat zo boeiend dat ik besloot dat ik dit ieder jaar wilde volgen. Uiteindelijk is het zo gelopen dat ik zelf de trainers training ben gaan doen. Nu help ik zelf ook mensen.”  

Mensen die wat verder van de arbeidsmarkt staan krijgen bij mij de kans om een rentree te maken

Jeroen kan nu zelf ook mensen begeleiden in persoonlijke ontwikkeltrajecten. Iets wat hem nauw aan het hart ligt en wat ook zeker terugkomt in zijn carwashes. “Ik heb het goed in mijn leven en daarom wil ik graag wat goeds terug doen voor de maatschappij. Ik wil Twente een stukje mooier maken. Mijn branche leent zich daar uitstekend voor. Mensen die wat verder van de arbeidsmarkt staan krijgen bij mij de kans om een rentree te maken. Zo werkt er nu nog steeds iemand bij mij die 20 jaar geleden binnenkwam door een jongerenproject. Dat vind ik wel heel bijzonder.”