Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Jeroen Busschers - "Van techneuten naar consultants"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Jeroen Busschers, Operational Manager van EXPRO.

Img 4389tos exproict  augustus2020

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Met 65 collega’s op drie verschillende vestigingen is EXPRO in heel Nederland, maar ook in Duitsland en België, sterk vertegenwoordigd als totaalleverancier voor industriële- en kantoorautomatisering (ICT). Operational Manager Jeroen Busschers houdt zich met name bezig met het in kaart brengen en optimaliseringen van de automatisering van zijn klanten. Daarbij zijn de bedrijfsprocessen een belangrijk onderdeel geworden.

“Onze markt is verschoven van techneuten naar consultants. Wij regelen eigenlijk alles op ICT vlak voor de klant, sluiten daar de juiste partners bij aan en helpen onder andere bij het optuigen van de volledige ICT werkplek in de cloud, internetverbindingen en koppelingen tussen systemen.” Een mooi voorbeeld hiervan is de overname van qebble begin dit jaar. “Bij de start van de lockdown hebben we de mogelijkheid gecreëerd om de vaste telefonie te verbinden aan Microsoft Teams. Iedereen kon toen thuis gewoon bereikt worden op zijn/haar vaste telefoon nummer van het bedrijf.”  

"Mijn kinderen gaf ik bij de geboorte eerst op bij de Kidsclub en daarna pas bij de gemeente"

Al ruim 8 jaar is Jeroen Busschers lid van de TOS. Hij kwam – in zijn eigen woorden - als “broekie” binnen, maar is inmiddels een graag geziene gast tijdens zowel wedstrijden als de TOS evenementen. “Ik ben echt zwaar Twente fan, vanaf mijn 12e ben ik al in het stadion te vinden. Toen ik bij EXPRO IT in dienst kwam moest ik een nieuwe dienstverlening opzetten. Netwerken werd dus belangrijk en ik moest mijn gezicht laten zien. Het mooie aan de TOS vond ik dat ik mijn grote hobby kon combineren met werk.” Eventuele twijfels over hoe zwaar Jeroen dan fan is van FC Twente kan hij met één zin wel wegnemen: “Ik gaf mijn kinderen bij de geboorte eerst op bij de Kidsclub en daarna pas bij de gemeente.” Zoals al gezegd is Jeroen ook vaak te vinden bij de evenementen van de TOS. “De events buiten de wedstrijden om zijn een goede gelegenheid om elkaar écht te leren kennen.” Jeroen haalt een mooi voorbeeld aan over hoe je elkaar echt kunt leren kennen en verbinding kunt maken op de events van de TOS: “Ik was laatst op een event waar ook nieuwe leden aanwezig waren. Een TOS bestuurslid koppelde mij aan die nieuwe leden omdat we gemeenschappelijke business hadden. Zo werden die nieuwe leden direct opgevangen en kwamen ze in een warm bedje terecht.”

Als iemand begint over IT zijn er altijd veel mensen die direct afhaken. Het is lastig om uit te leggen. En er veranderd, voor de leek, snel en vaak het één en ander in het IT landschap. “Dat is precies waar onze kracht zit. Wij zijn de consultant die bedrijven, van grote bedrijven tot aan MKB bedrijven vanaf 10 medewerkers, helpen met de gehele automatisering van het kantoor. Eigenlijk alles wat je aan IT middelen op de werkplek nodig hebt of alles wat connectiviteit nodig heeft leveren wij. Van je computer en de beveiliging daarvan tot aan de software pakketten en internetverbindingen.”  

Dat klinkt goed, maar in deze coronatijd merken we allemaal dat onze werkplek verandert van een bureau met vaste computer in het kantoor naar een thuiswerkplek. Ook Jeroen en zijn collega’s zien hier een verschuiving, voornamelijk in het MKB. “Er wordt daar nog steeds veel gewerkt met traditionele applicaties. Die staan dan bij de gebruiker op de werkplek. Nu moeten mensen thuis gaan werken maar dan kunnen ze niet meer bij die systemen. Wij helpen om die applicaties naar de cloud toe te brengen. Heel simpel gezegd plaatsen wij dan eigenlijk de applicatie in een datacentrum. Als de gebruiker dan inlogt op zijn laptop, thuis of elders, start hij de applicatie in het datacentrum op. Daar zit nog een voordeel aan vast, want als je alles in dit datacentrum verzamelt kun je veel efficiënter en slimmer gaan werken. In het datacentrum kun je namelijk ook alles samenvoegen en met elkaar laten communiceren.”  

“Wij zijn de consultant die eigenlijk alles wat je aan IT middelen op de werkplek, of wat connectiviteit nodig heeft, levert”

Even weer terug naar die simpele basis, want dat communiceren behoeft wat ons betreft nog wat extra uitleg. “Wat we via het datacentrum kunnen doen is de verschillende softwarepakketten die je in het bedrijf gebruikt op elkaar aansluiten. Zo haal je het maximale uit al je pakketten en gaan deze met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Dan hoef je dus niet handmatig zaken over te zetten van pakket naar pakket.”  

Naast de IT tak heeft EXPRO ook een heel aantal collega’s gedetacheerd in de engineering. Een proces waar vooral collega Joost le Loux, ook vaak aanwezig in de TOS, zich mee bezig houdt. “Bij engineering wordt er gewerkt aan het automatiseren van een industrieel proces. Een machinebouwer maakt een machine en de jongens of meiden die wij detacheren programmeren die machine. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat een robot een schroefje op een bepaalde manier moet aandraaien. Dat proces wordt volledig geprogrammeerd.”  

Waar in de toekomst nog winst te behalen valt voor EXPRO it is volgens Jeroen in het MKB. “We zaten heel erg in het hogere segment, maar zien dat er voor ons nog veel markt is in het MKB. Door de corona zien we ook dat wij MKB bedrijven goed kunnen helpen. Voornamelijk op het gebied van de integratie van de vaste telefonie met Microsoft Teams. In het verleden belde je interne nummers zoals 102, 108 en 245. Dat is er straks niet meer, je belt gewoon naar iemands Outlook en kunt via daar ook gesprekken doorverbinden. De Microsoft Teams app werkt altijd en overal, dat is het mooie eraan.”