Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Gilian Schuurhuis en Edgar Bloem - "Wij zijn altijd bij de TOS te vinden"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week met Gilian Schuurhuis, Commercieel Manager en Edgar Bloem, General Manager.

Img 7658 tos dssmith%20omslag
Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink

In Almelo, op het Bedrijvenpark Twente om precies te zijn, troffen we Gilian Schuurhuis en Edgar Bloem van verpakkingsspecialist DS Smith. Beide heren, vanuit een algemene en commerciële rol, zijn samen goed voor een dienstverband van meer dan 40 jaar. Bijzonder? Volgens hen niet, want DS Smith blijft zich als wereldwijde organisatie doorontwikkelen en dat zorgt ervoor dat een ogenschijnlijke stabiele markt, die van golfkarton, nooit saai is of stil staat.  

“Ik werk hier nu 21 jaar en heb steeds andere rollen gehad. Nu, sinds 8 jaar, ben ik commercieel verantwoordelijk voor de vestiging in Almelo. Voordat ik bij dit bedrijf kwam was ik een “job hopper”, na 3 tot 5 jaar bij een bedrijf ging ik zoeken naar een andere baan. Hier heb ik er nog geen moment aan gedacht om weg te gaan. De functie blijft uitdagend en ik zie nog steeds veel groeimogelijkheden. Dat ervaren meer mensen hier, want we hebben erg weinig verloop. Een 25-jarig jubileum is bij ons geen uitzondering en daar zijn we heel trots op,” aldus Gilian.

Het bedrijf is super flexibel en we kunnen ons, met name dankzij het team, snel aanpassen op datgene wat er op ons afkomt

Ook collega Edgar, General Manager van vestigingen Almelo en Barneveld, benadrukt het karakter van het internationale bedrijf, waarin doorontwikkeling een grote rol speelt. “Het bedrijf is super flexibel en we kunnen ons, met name dankzij het team, snel aanpassen op datgene wat er op ons afkomt. Maar ook zoeken we altijd naar nieuwe projecten waarmee we onszelf kunnen verbeteren. Zo hebben we nu een grote investering gedaan in een nieuwe machine. Daarnaast werken we momenteel aan een meerjarenplan voor deze vestiging. Ik kan wel zeggen dat ik mij na 24 jaar nog steeds niet verveel.”


De Almelose vestiging is sinds 2011 onderdeel geworden van het wereldwijde DS Smith dat zich bezig houdt met alles rondom verpakkingen. Gilian: “Vanuit de groep DS Smith kunnen we alles leveren op het gebied van golfkartonnen verpakkingen. Je legt als klant bij ons de vraag neer en wij zorgen ervoor dat het geproduceerd en geleverd wordt. In de groep heeft iedereen namelijk een eigen specialistische productie. Hier in Almelo produceren we alles wat in de nichemarkt zit. Het gaat dan om kleine aantallen, producten met extra handling of bijzondere producten.”  

“Wij kunnen veel sneller leveren dan de grote fabrieken van DS Smith, daar zijn wij en onze machines ook op ingericht. Wij hebben hier een voorraad liggen en kunnen direct snijden en op maat produceren. Als je ons ’s ochtends belt dat je ’s middags 100 dozen nodig hebt, dan kunnen we die vaak snel maken. Een snelle levering of standaard binnen 2 dagen is bij ons gewoon de standaard,” aldus Edgar.  

Door die snelle levering en ook het feit dat ze bijzondere producten maken bedienen ze vanuit Almelo heel uiteenlopende klanten en markten. Gilian: “Het kunnen echt kleine MKB bedrijven zijn die doosjes nodig hebben, maar bijvoorbeeld ook Wehkamp is klant. De grote DS Smith fabriek in Eerbeek levert de grote volumes aan Wehkamp, maar wij doen hier het kleinere werk. Eigenlijk bedienen we vanuit Almelo iedere markt wel, want iedereen heeft dozen of verpakkingen nodig.”  

Dat de heren altijd bij de TOS zijn te vinden, meestal met klanten of relaties, typeert het Twentse karakter van deze vestiging. “Wij bedienen hier de vaak kleinere klanten. Hier in Twente is alles vaak veel laagdrempeliger en is FC Twente een mooie tool om wat met onze zakelijke relaties te doen,” benadrukt Edgar.  

Onze gasten komen vanuit het hele land naar de wedstrijd

Gilian legt ons uit dat ze met zakelijke klanten er dan ook écht iedere wedstrijd een uitje van maken: “De accommodatie sluit aan bij datgene wat ook wij aan onze klanten willen uitstralen. Onze gasten komen vanuit het hele land naar de wedstrijd. Het gaat dan niet alleen om voetbal, ook de gezelligheid hoort er bij. Je hebt vaak gewoon hele andere gesprekken met klanten op zo’n avond.”  

Beide heren beaamden al dat het bedrijf, wereldwijd maar ook in Almelo, zich blijft doorontwikkelen. Ze zijn dan ook al druk bezig met de voorbereidingen op wat de toekomst gaat brengen. Gilian: “We zijn met recht een bedrijf in beweging. Golfkartonnen verpakkingen lijken zo simpel: het is bruin met een golfje of wit met een golfje. Maar er zijn zoveel toepassingen. Elke dag leer je nieuwe dingen in de wereld van verpakkingen.” Ook Edgar benadrukt dat er nog verbetering zit in de markt: “Het principe van verpakkingen maken gaat niet veranderen, maar we kunnen wel steeds duurzamer. We hebben een uitgebreide duurzaamheidsstrategie, welke zich niet alleen focust op de duurzaamheidsuitdagingen waar we momenteel mee te maken hebben, maar ook op die uitdagingen die een impact zullen hebben op toekomstige generaties. Een van onze doelen is bijvoorbeeld dat tegen 2030 al onze verpakkingen gerecycled of hergebruikt worden.”