Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Gert-Jan te Lindert - "Het netwerk van de TOS is ook interessant"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Gert-Jan te Lindert, eigenaar van MSG.

Img 3641 tos msgpost %20omslag
Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink

Met een hoofdlocatie in Enschede en nog vier vestigingen elders in het land is het in 1993 opgerichte MSG uitgegroeid tot een speler van formaat, Eigenaar Gert-Jan te Lindert maakte het allemaal mee en nam het stokje van het bedrijf over van zijn vader zo’n 8 jaar geleden. Samen met compagnon Arjan Kleizen houdt hij zich bezig met het innoveren van de logistieke diensten van MSG.

Ik wil strijd zien, dat vind ik het belangrijkste

Op de website van MSG is zelfs een prominente foto van één van de koeriersbussen voor De Grolsch Veste aanwezig. Dat ze fan zijn werd ons dan ook wel snel duidelijk. “Naast dat we fan zijn, is FC Twente ook een klant van ons. Ik heb zelf ook echt een rood hart. Lid worden van de TOS was dan ook niet vervelend. Het netwerk van de TOS is ook interessant. Voor ons voornamelijk voor het relatiebeheer. We namen vaak klanten mee naar de wedstrijden. Ik hoop dan ook goede wedstrijden te zien. Ik wil strijd zien, dat vind ik het belangrijkste.”  

Naast FC Twente pronken er meerdere mooie namen op de relatielijst van MSG. Zo doen ze ook de post- en koeriersdiensten voor de ziekenhuizen ZGT en MST. “Voor onze markt is vooral volume heel interessant. Dat geldt zowel voor post, pakketten als ook de koeriersdiensten. De ziekenhuizen hier in de omgeving hebben die volumes. We hebben daar de opdracht gekregen terwijl ze hiervoor werkten met de grootste postpartij. Daar zijn we dan best trots op, helemaal omdat we een inclusieve organisatie zijn en dankzij dit soort klanten de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen behouden. Maar ook bijvoorbeeld Bloomon is een mooie klant. Een leuke jonge club waarvoor we iets leuks bij klanten mogen bezorgen. Dat doet het toch wel altijd goed, koeriers geven ook altijd aan dat het leuk is om daarvoor te rijden.”  

Naast de koeriersdiensten, waar MSG vanaf 1993 groot mee werd, zijn ze nu ook actief op de post- en pakkettenmarkt. “In 2012 hebben wij de postactiviteiten en een grote groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt van de DCW overgenomen. Zo kwamen we van de ene op de andere dag ook in de postmarkt terecht. We kenden de logistieke sector al en dachten dat dit niet heel anders zou zijn. De logistiek is hectisch, maar de post- en pakkettenmarkt is nog veel hectischer. We hebben veel overnames gedaan, om op die manier uit te groeien tot een sociaal alternatief ten opzichte van PostNL.”  

Bij alles wat we doen, geldt onze slogan ‘MSG brengt je meer’

Naast de snel veranderende markt is er nog iets veel belangrijker in de postmarkt dan Gert-Jan gewend was vanuit het verleden. “Je moet het bij post nog veel meer van de massa hebben en de marges zijn nog veel kleiner. We moeten het daarom hebben van de grote klanten met grote volumes, maar ook daar zien we afname qua aantallen. Gelukkig kunnen we die klappen opvangen, onder andere door onze bredere dienstverlening: van printing on demand tot digitalisering van inkomende en uitgaande post. Daarnaast zetten we vol in op de pakkettenmarkt en ontzorgen we webshops met hun logistieke uitdagingen. Een mooie groeimarkt! Bij alles wat we doen, geldt onze slogan ‘MSG brengt je meer’. We willen meer ontzorgen, meer persoonlijk contact bieden en meer ondernemen met sociale en duurzame impact.”

Met het oog op de toekomst kijkt men ook zeker naar bedrijven als MSG, met een groot wagenpark, om te verduurzamen. “Ook dat wordt voor ons steeds belangrijker. Daarom vervangen we ons wagenpark de komende jaren voor elektrische varianten. Daarnaast kijken we hoe we onze diensten efficiënter kunnen inrichten. Bijvoorbeeld onze spoedkoerierstak. Daarom hebben we Miles.delivery ontwikkeld, een soort Uber onder de koeriers. Ons slimme systeem ‘matcht’ de opdracht met een koerier die op basis van GPS-coördinaten op dat moment in de buurt rijdt. Het doel van Miles? 50% minder lege koerierskilometers in heel Nederland. We zijn goed op weg, want inmiddels doen er al zo’n 1500 koeriers mee. Ook starten we momenteel andere duurzame projecten op, zoals last-mile bezorging in de binnenstad, wijk en op industrieterreinen. We geloven in een toekomst waarin we niet meer met 15 verschillende busjes de stad, wijk of het terrein door rijden, maar willen slimmer clusteren en dan alles één of twee keer per dag uitrijden. ”  

De passie voor logistiek is, zodra je een gesprek met Gert-Jan start, direct van zijn gezicht af te lezen. Maar daarnaast heeft hij nog iets anders waar hij zich hard voor maakt: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Toen wij met deze doelgroep gingen werken nadat wij de post van DCW overnamen is dat aantal flink gegroeid. Het zijn allemaal heel goede gasten die graag willen werken. Toen wij de tak van DCW overnamen hadden deze jongens ook maar twee vragen: “Wanneer is de BBQ?” en “Wat gebeurt er met Richard?”. Richard was een fijne collega die geen SW indicatie had, officieel zouden wij hem dus niet meenemen. Dat hebben we wel gedaan en hij werkt nog steeds bij ons tot alle tevredenheid van iedereen. Het is gewoon een geweldige ploeg om mee te werken!”