Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Esther Schmidt - "Op een leuke, fijne en menselijke manier zaken doen"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Esther Schmidt, eigenaresse van Sterk in Bedrijf.

Img 1505tos esther

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Op een mooie zomerse zonnige dag stonden fotografe Barbara en ik (Michelle, red.) op de stoep bij Sterk in Bedrijf in het pittoreske Denekamp. Middenin een woonwijk heeft het bedrijf van eigenaresse Esther Schmidt zich gevestigd. Haar bedrijf, gespecialiseerd in alles wat met sales te maken heeft, is niet voor niets op deze plek neergestreken. Naast dat Esther dichtbij woont, ademt alles in het pand de filosofie van het bedrijf: "op een leuke, fijne en menselijke manier zaken doen.”

We worden hartelijk ontvangen door Esther en Tess. Na een zware periode in het privéleven van Esther is ze haar bedrijf weer opnieuw aan het opbouwen. “De meeste mensen kennen de zakelijke Esther, maar er zit een ook ander gezicht achter. Iemand die een moeilijke periode achter de rug heeft. Ik werd ziek, kon niet meer volledig werken, wist ook niet zeker of ik beter zou worden en heb er daarom destijds voor gekozen om afscheid te nemen van een aantal collega’s. We groeien momenteel gelukkig weer, maar mijn ziek zijn heeft veel impact gehad. Zowel op mij als mens, als ook op mijn bedrijf.”

“Je moet vooral gewoon leuke gesprekken hebben met mensen, dan onthouden ze je wel”

De meeste mensen weten niets of weinig van de situatie waarin Esther zich bevond en nog steeds bevind. Voor ons zit een sterke vrouw die zich aan het herpakken is en waar de energie inmiddels gelukkig weer vanaf spat. “Vorig jaar was mijn energie wel echt weg, ik merk nu dat het langzaam beter wordt. Ik ben er weer, ik heb er weer zin in. Dit verhaal hoort bij mij en het is misschien wel goed als mensen het zouden weten. Het geeft denk ik wel duidelijkheid over waarom we nu hier staan en niet meer waar we stonden in 2018.”

Terug in 2018 was Sterk in Bedrijf een onderneming die hard aan de weg timmerde op het gebied van salestrainingen en salesrecruitment. Een onderneemster die pretendeert sterk te zijn op het gebied van sales, dat staat garant voor een gezonde groei. “Alles is netwerken en dingen goed doen. Doen wat je zegt. Natuurlijk moet je ook commercieel slim zijn. Ik begon met Sterk in Bedrijf om salestrainingen te geven, mensen te helpen om ook commercieel slimmer te worden. Steeds vaker kreeg ik de vraag of ik niet mensen kende zoals ik. Ik dacht op dat moment, dit is een gouden business. Trainingen in combinatie met recruitment, maar wel alleen op salesvlak, want dat is waar we goed in zijn.”

En sales, daarin heeft ze bewezen goed te zijn, kijkend naar de snelle groei van haar bedrijf een paar jaar terug. Het meeste werk kwam en komt ook nu nog steeds uit het netwerk van Esther. “Het is zo belangrijk om je gezicht te laten zien. Daarom ben ik ook lid geworden van de TOS, er zitten zowel kleine als grotere ondernemers in en dat vind ik interessant. Maar daarnaast is het ook gewoon een fijn, hecht netwerk. Dat is zoveel beter dan koude acquisitie, dat haat ik echt en ik denk ook niet dat het nodig is.”

“Je hebt namelijk al heel snel een “lauwe” connectie met iemand doordat je een gemeenschappelijke vriend, partner of kennis hebt. Ik train mensen ook volgens die gedachte. Veel accountmanagers vinden hun baan helemaal niet leuk door de vele acquisitie die ze moeten doen van de werkgever, maar ik denk dat ze het zelf een stuk leuker en makkelijker kunnen maken. Je moet vooral gewoon leuke gesprekken hebben met mensen, dan onthouden ze je wel. Geen gemaakte praatjes, maar oprechte gesprekken. In de laatste vijf minuten komt dan pas de deal die je wilt sluiten. Wel commercieel alert blijven natuurlijk, want je wilt wel alles verkopen wat ze nodig hebben, nooit wat achterwege laten!”

“Ik vind sales niet eng of glad, het is gewoon noodzakelijk”

Esther houdt zich bezig met de verkoop van zowel salestrainingen als salesrecruitment. Voor de uitvoer van de trainingen zet ze regelmatig haar zorgvuldig geselecteerde trainers in. “Ik vind het toch echt het leukste om zelf met sales bezig te zijn, opdrachten binnen te halen en passende kandidaten te vinden. We zijn geen CV schuivers en hebben geen database met goede kandidaten. Goede salesmensen zijn namelijk altijd aan het werk en die moeten we dus ergens wegtrekken. We werken met een fixed fee en verhogen nooit prijzen op lastig te vinden kandidaten. Daarnaast doen we alleen salesfuncties, andere recruitment aanvragen nemen we niet aan. Ik geloof namelijk dat als je ergens goed in bent, je daarbij moet blijven. Keuzes maken heet dat.”

Alles in het gesprek doet ons geloven in hoe mooi het salesvak is. We hangen aan Esthers lippen en zijn zelf ook “verkocht”. Waarom? Door de passie waarmee er hier in Denekamp over sales wordt gesproken. “Ik vind mijn vak heel erg mooi. Het binnenhalen van opdrachten, mensen trainen en ook kijken hoe de rest van de wereld met sales bezig is: ik krijg er een kick van. Wat ik bijvoorbeeld super interessant vind is hoe een maatschappij mij kan bellen om iets aan mij te verkopen. Ik denk dan altijd na over hoe iemand dat anders zou kunnen doen, zodat ze mij misschien wél wat hadden verkocht. Ik zie overal commerciële kansen. Zelfs als ik in een restaurant eten bestel. Soms denk ik ‘verkoop mij nou dat wijntje erbij!!’. Ik vind sales namelijk niet eng of glad, het is gewoon noodzakelijk.”