Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Bjorn Hoekstra - "Wij verkopen een marketingtool"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week met Bjorn Hoekstra, commercieel verantwoordelijk voor de Fashion Giftbox.

Img 6938 bjornhoekstra tos btr%20omslag
Foto's: Barbara TrienenTekst: Michelle Morsink

Op naar Enter om één van de grootste modehuizen in Twente te bezoeken: De Boone, oftewel Roetgerink. Niet onbekend bij FC Twente, maar ditmaal zijn we er wel voor een ander concept dan het modehuis zelf. We zitten aan tafel met Björn Hoekstra. Hij is de drijvende kracht achter de Fashion Giftbox.  

Een luxe giftbox met waarin mode gecombineerd wordt met food

Maar wat hebben Roetgerink en de Fashion Giftbox dan met elkaar te maken? “Het concept is bedacht door Paul Roetgering. Hij was in Rome en zag een concept van een warenhuis met een luxe doosje met daarin een waardecheque voor een wijnproeverij. Hij dacht: “Dat kan ik beter en anders doen.” En zo bedacht hij de Fashion Giftbox. Een luxe giftbox met waarin mode gecombineerd wordt met food. In de box gaat een modecheque en een foodarrangement en een flesje prosecco. Als je bijvoorbeeld dus gaat shoppen om die modecheque te gebruiken bij Roetgerink, dan kun je daarna ook lunchen in Brasserie R-1854 ertegenover. Inmiddels zijn er meerdere soorten giftboxen. Zo is er ook een waarbij je kunt shoppen en overnachten.”

Het concept werd bij Björn neergelegd en hij is sindsdien de commercieel verantwoordelijk voor de Fashion Giftbox. “Ik doe commercie maar onderzoek daarnaast ook hoe ik de box verder kan doorontwikkelen. Ik ben dan ook hard bezig om het concept verder uit te breiden. Het blijft fashion in combinatie met food, dat ga ik niet veranderen. Maar er is nog wel genoeg markt voor ons waarop we kunnen uitbreiden. Inmiddels zijn er wel al een heel aantal fashionpartners in Nederland die het Fashion Giftbox concept gebruiken. Van Friesland tot Overijssel en van Gelderland tot Limburg.”

Maar ook in Duitsland ligt de markt nog open voor de Fashion Giftbox. “Vlak voordat er corona uitbrak hadden we net voet in Duitsland, met partners in Osnabrück, München en Gotha en Oostenrijk, gezet. We hadden 25 afspraken door heel Duitsland staan. Dat is helaas allemaal niet doorgegaan en hebben we moeten opschuiven. Daarom heb ik mij het afgelopen jaar gefocust op Nederland. We willen hier een landelijke dekking krijgen, er moet in iedere provincie een aangesloten vestiging zitten waar je deze unieke Fashion & Food beleving kunt ervaren.”  

Wij verkopen een marketingtool waarmee modezaken ook andere, zakelijke, klanten kunnen aanspreken

Maar waarom is het precies interessant voor de modezaken? “Als modezaak kun je met deze box partnerships zoeken met andere partijen. Een mooi voorbeeld is onze samenwerking met Huiskes Kokkeler. Zij geven een Fashion Giftbox, volledig in eigen huisstijl, aan klanten die een auto kopen. Die klant gaat vervolgens dus naar Roetgerink om te shoppen. Zo vergroot je dus je netwerk als Roetgerink zijnde en voor Huiskes Kokkeler geldt dat zij een uniek en eigen cadeau geven. Ik denk dat wij daarmee een uniek concept in handen hebben. Het is geen cadeaukaart en zeker ook geen vervanger daarvan. Wij verkopen een marketingtool waarmee modezaken ook andere, zakelijke, klanten kunnen aanspreken. Modezaken zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om klanten te trekken, hoe mooi om dat via deze trigger te doen!” De Fashion Giftbox is namelijk super leuk om te ontvangen, maar zeker ook om weg te geven als cadeau of als relatiegeschenk.  

De toekomst, en vooral als alle landen weer volledig opengaan na corona, ziet er rooskleurig uit. “Al die afspraken in Duitsland die we hebben moeten verplaatsen gaan dan zeker nog plaatsvinden. We hebben onze boxen ook gepatenteerd in Europa dus er is nog voldoende uitbreiding mogelijk. Zowel bij de modehuizen alsook bij zakelijke partners die de boxen kunnen weggeven.”