Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

TOS Uitgelicht: Allart Reinders - "Soort uitgaan op niveau onder zakelijke vlag"

Vanuit de TOS Businessclub wordt er elke week een lid uitgelicht. Door middel van een omvangrijke reportage krijgen leden de mogelijkheid om hun bedrijf hier te presenteren. Deze week Allart Reinders, eigenaar bij Julo Group.

Img 4525tos julo 2021 %2016x9

Foto's: Barbara Trienen

Tekst: Michelle Morsink

Op het welbekende industrieterrein De Marssteden in Enschede vinden wij Julo Group. Het familiebedrijf is in 2001 voor de tweede keer van vader op zoon overgegaan. De laatste zoon die het overnam is de ambitieuze en ondernemende Allart Reinders. Hij staat tegenwoordig aan het roer van het bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud van motoren. 

Allart is een graag geziene gast in de TOS lounge. Inmiddels is hij al 15 jaar lid van de TOS, iets wat voor hem een echte familieaangelegenheid is. “Ik nam de zaak van pa over, maar hij bleef wel actief in het bedrijf. Toen ik besloot naar de TOS te gaan, ging pa eigenlijk altijd wel mee. Na enige tijd wilde mijn moeder ook eens een keer mee, dat viel goed in de smaak en sindsdien hadden we er een derde stoel bij. Mijn vader is inmiddels overleden, maar mijn moeder gaat nog steeds wel eens mee. Haar netwerk is ook nog steeds altijd in de TOS te vinden, best bijzonder eigenlijk.” 

Voor mij is het zakelijk gezien interessant om daar te zijn, want we opereren veel in en om Twente

“Bij de TOS ontmoet ik klanten, leveranciers en relaties. Voor mij is het zakelijk gezien interessant om daar te zijn, want we opereren veel in en om Twente. Natuurlijk kom ik ook echt voor het voetbal, dat is zeker geen bijzaak! Ik vind het eigenlijk een soort uitgaan op niveau onder een zakelijke vlag. Tijdens de wedstrijden sta je meestal bij de mensen die je al kent, maar door de evenementen van de TOS kun je ook dat netwerk weer vergroten. Daar leer je nieuwe mensen kennen en is er ook de mogelijkheid om te klankborden met elkaar. Dat is voor mij ook waardevol.” Julo Group houdt zich bezig met Elektromechanisch onderhoud en metaal- en vlamspuittechniek. Voor wie zich niet in de technische hoek bevindt klinkt het als abracadabra, maar zo moeilijk is het volgens Allart niet. “Wat we doen is het reviseren, repareren en wikkelen van elektromotoren. Die elektromotor is eigenlijk het hart van de machine. Een wasmachine bijvoorbeeld draait rond doordat er een elektromotor in zit. Dat is maar een heel klein apparaat natuurlijk, wij houden ons met name bezig met elektromotoren die in grote machines of installaties zitten. Denk dan bijvoorbeeld aan de machines waarmee ijs wordt gemaakt of de machines van Vredestein die banden maken.” Klinkt vrij eenvoudig, het hart van de machine waarvoor Julo Group het onderhoud doet. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? “Klanten brengen natuurlijk niet de hele machine naar ons, vaak halen ze de defecte elektromotor eruit en die wordt bij ons naar de werkplaats gebracht of opgehaald of wordt in sommige gevallen ter plekke gereviseerd. Als de elektromotor eruit wordt gehaald, komt de machine natuurlijk stil te liggen. De meeste grote productiebedrijven hebben wel een reserve, maar de kleinere bedrijven niet. Dan moeten we met spoed repareren, want een machine die te lang stilstaat kost veel geld. Soms adviseren we dan een nieuwe elektromotor, die kunnen we ook direct leveren.”

Bij de werkplaats van Julo Group breng je de elektromotor en zij plegen het onderhoud. “Naast het gewone onderhoud doen we ook het wikkelen van de elektromotor. Dat houdt in dat we de koperen spoelen die erin zitten opnieuw inleggen. Die zijn belangrijk voor de werking van de elektromotor. Als je namelijk spanning zet op die koperen spoelen dan krijg je een magnetisch veld. Door dat magnetische veld gaat iets draaien of bewegen. Als deze spoelen ouder worden of ze zijn defect geraakt door bijvoorbeeld contact met water, moeten er nieuwe spoelen in. Dat noem je dus wikkelen, dat gebeurt ook hier bij ons in de werkplaats.” Naast het elektromechanisch onderhoud, houden Reinders en collega’s zich ook bezig met metaal- en vlamspuittechnieken. Ook dat heeft niet altijd te maken met de elektromotor. “Het is het opdikken van de metalen assen door middel van metaal. We spuiten dan vloeibaar metaal op de as. Je vindt een as in de elektromotor of op andere plekken in machines. Door de beweging slijt zo’n as. Die slijtage vullen we op met het vloeibare metaal, waardoor de as weer als nieuw is. Een nieuwe as is vaak duur en op deze manier heb je voor een fractie van die prijs de as weer als nieuw.” 

Mij trok het ondernemerschap meer dan de techniek

Het lijkt logisch dat Allart in deze technische wereld terecht is gekomen, maar niets is minder waar. Het ondernemen trok meer dan de techniek. “Mijn opa begon in 1947 met dit bedrijf, daarna nam mijn vader het over. Ik wilde zelf nooit in de zaak, want ik had niks met de techniek. Dat kwam later pas. Mij trok het ondernemerschap meer dan de techniek, alhoewel ik na al die tijd nu ook wel echt verknocht ben aan de techniek. Het mooie van ondernemen vind ik dat het begint met kleine ideeën, maar al gauw ga je op zoek naar je horizon als ondernemer. Door die zoektocht hebben we er inmiddels een vestiging in Apeldoorn bij geopend.”

Of die zoektocht dan nu klaar is, daar heeft Allart een heel duidelijk antwoord op. Hij is namelijk nog lang niet klaar met ondernemen en is zelfs in een nieuwe start-up gedoken. “We hebben samen met een partner een start-up ontwikkeld. Als een machine stilstaat ontstaat omdat er iets defect is, ontstaat er paniek. Wij hebben iets ontwikkeld waarbij we een machine met sensoren kunnen uitrusten. Deze sensoren meten bepaalde waardes en deze data gaat naar een back office. Daar kun je deze data analyseren en vervolgens alarmeringen op instellen. Stel dat bepaalde waardes van een elektromotor beginnen af te wijken, dan kunnen we daar tijdig op inspringen zodat we tijdens een geplande stilstand onderhoud kunnen plegen. Hierdoor komt de klant niet ongepland stil te staan.”