Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

In de BASIS: Te gast in de Black Box

Vanuit de 14e editie van ons businessmagazine BASIS, uitgekomen in september 2020, wordt er wekelijks een businessinterview uitgelicht. Deze week Skybox Black Box, waarbij er onder andere gesproken wordt over de gevolgen van het coronavirus en de mooie mix van tien bedrijven die zich hebben verenigd in de Black Box.

Skybox%20black%20box%201

De gezelligste skybox is nu ook corona-proof

Een skybox is niet zelden een epicentrum van gezelligheid, sfeer en ultieme voetbalbeleving. Dat is ook altijd het uitgangspunt geweest voor de Black Box, waarin tien bedrijven zich hebben verenigd. Een skybox met een lange traditie die teruggaat tot in de tijd van het Diekman. En ook een skybox waarin Theo Willemsen van de gelijknamige Enschedese schoonmaakorganisatie een belangrijke rol vervult. Ook in tijden van Covid-19, want vanzelfsprekend is de Black Box corona-proof!

"Dan krijg je wel het imago van de gezelligste skybox"

Theo Willemsen, directeur van Willemsen Schoonmaak en Thema Beveiliging, is al decennialang FC Twente-supporter. Ook in zakelijk opzicht: “In het Diekman zat ik al bij de Gouden Actie en bij de TOS. Toen we overgingen naar De Grolsch Veste hebben we samen met een aantal ondernemers de skybox High Six opgezet. Dat was veertien jaar geleden. Na drie jaar zijn we van een enkele naar een dubbele box gegaan. De animo om mee te doen was groot. ” Zo groot zelfs dat er destijds 46 stoelen ‘bezet’ werden. “De gouden tijd van FC Twente”, zegt Theo: “De tijd van het kampioenschap. We zaten met twaalf bedrijven in de box en het kostte geen moeite om die vol te krijgen. Tja, iedereen wilde toen FC Twente zien spelen.”

Gangmaker
Maar ook nu is de Black Box, zoals nu de naam luidt, buitengewoon populair bij relaties, collega-skybox-houders en gasten. Wie een avondje Black Box meemaakt begrijpt ook waarom: het is een al gezelligheid, voetbalsfeer en vriendschap in een ambiance van ouwe
jongens krentenbrood, waar Kick van der Vall ook elke wedstrijd even binnenloopt. Theo: “Ja, die gezelligheid is wel een kenmerk. We
laten nu en dan een zanger komen en iedereen is na de wedstrijd welkom. Het wordt soms wat later. Dan krijg je wel het imago van de gezelligste skybox.” Hoewel hij dat zelf niet wil zeggen, weet iedereen dat Theo de gangmaker is. Een van de deelnemers is Jaap Besteman van Westerhuis Verhuur: “Ja, Theo is degene die de sfeer maakt. Hij regelt alles, zorgt dat alles voor elkaar is en dat iedereen er is.” Voor Besteman is de Black Box ook een zakelijk uitje: “Het is leuk, maar het zakelijke is ook belangrijk, je leert er veel relaties kennen; goed voor de business. Maar, en dat is niet onbelangrijk, het blijft een uitje en het voelt nooit als een verplichting.”

Mooie mix van bedrijven
Naast Willemsen Schoonmaak en Westerhuis Verhuur nemen Van Deinse Media, Solar Groep Twente, Voshaar Schuttingen, Leppink Automatisering, Amelink Vloeren, SVA Automaten Service, Keizers Metaalbedrijf en Van der Kooi Poelier deel in de box. Een mooie mix van bedrijven die elkaar ook de ‘handel gunnen’, zegt Thijs Leppink van Leppink Automatisering. “We zijn vanaf het begin, toen het nog High Six was, deelnemer. Ik ben niet echt een voetballiefhebber maar ik ben er altijd. Ik neem graag gasten of collega’s mee; socializen vind ik belangrijk.  Het zakelijke element trouwens ook: wij verzorgen de automatisering voor bedrijven. Het merendeel van de deelnemers van de Black Box is klant bij ons. En wij weer klant bij hen. Elkaar de business gunnen hoort erbij.” Overigens ziet Leppink uit naar het nieuwe seizoen: “Ik heb het gemist. Kijk, het is ook een vriendenclub en door corona heb je elkaar lang niet meer gezien.”

Veiligheid voor alles
Elkaar zien is één ding, elkaar weer de handen schudden iets anders. Theo: “Er zijn door corona natuurlijk restricties. We mogen maar met tien man in de box. Ja, hartstikke jammer, maar we gaan toch door. Je moet de club en de spelers steunen.” Theo heeft met zijn bedrijf alle hygiënische touwtjes strak in handen. “De Black Box voldoet aan alle maatregelen. We hebben een eigen hygiëne-zuil in de box, zoals ons bedrijf er al 36 door het hele stadion heeft geplaatst.” De beperkingen zijn ook op ander vlak merkbaar: zo wordt de bar niet meer gerund door Harry Hazekamp, gastheer bij uitstek, en al vanaf het allereerste moment betrokken bij de box. Theo: “Harry draagt bij aan de sfeer maar het kan nu niet. Net zoals we nog vijf bedrijven hebben die graag bij ons in de box willen. Ook daarvan hebben we gezegd: jullie moeten wachten want er is geen ruimte” Dat blijkt ook bij de fotosessie op de tribune: keurig anderhalve meter uit elkaar, dus zeg maar drie stoelen. Veiligheid voor alles, zegt Rick Voshaar van Voshaar Schuttingen: “Het is lastig maar gezondheid komt op de eerste plaats nu. Desondanks verheug ik me op het nieuwe seizoen.” Net als de andere deelnemers is voor Rick Voshaar de sfeer van de Black Box belangrijk. “Dat moet ook blijven, die gezelligheid. Maar we moeten ook een zakelijk netwerk zijn. Daar is ook over gesproken met iedereen. Het accent moet meer richting netwerken en dus relaties uitnodigen.”

"Het is lastig maar gezondheid komt op de eerste plaats nu"

Theo beaamt dat. Hoewel voorstander en aanjager van de gemoedelijkheid weet ook hij dat zakendoen tijdens een partijtje voetbal belangrijk is. “We willen daar dit seizoen juist meer aandacht aan geven, meer relaties en potentiële klanten uitnodigen in de Black Box. Helaas is dat voorlopig niet mogelijk door corona.” Wat wel kan binnen de beperkingen is op de tribune genieten van voetbal. Theo hoopt op een mooi seizoen: “Met Ron Jans als trainer ben ik redelijk optimistisch. Hij lacht en is een positief mens. Alleen dat we nou geen zanger mogen uitnodigen in de box, geen gasten, geen buren, geen muziek, tja, het wordt stiller. Maar het kan niet anders. We moeten het uitzitten.”