Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

In de Basis - Marco Behrens: "De loyaliteit en sympathie is groot"

Vanuit de 14e editie van ons businessmagazine BASIS, die september 2020 uitkwam, wordt er wekelijks een artikel uitgelicht. Deze week het interview met Manager Commerciële Zaken Marco Behrens, waarbij er onder andere gesproken is over de impact van het coronavirus, de onvoorwaardelijke steun van betrokkenen en de positieve signalen voor het komende seizoen.

Interview marco%20behrens 1

De start van ieder voetbalseizoen brengt nieuwe elementen met zich mee. Een nieuwe trainer, andere spelers, ander beleid. Maar dit jaar spelen er ook andere zaken zoals de impact van corona. Voor Manager Commerciële Zaken Marco Behrens en zijn team betekent dat nieuwe uitdagingen, waaronder hij niettemin positief en optimistisch blijft: “We hebben bij FC Twente al veel meegemaakt maar zijn er altijd beter en sterker uitgekomen.” 

Toen Marco Behrens als elftalleider wekelijks op stap ging met de talenten van C1 kon hij niet bevroeden dat hij ooit in een kantoor met riant uitzicht op het veld zou werken. De voormalige vastgoedmanager van de ING-bank werd in 2002 gevraagd door Herman Wessels om zich met de commerciële zaken bezig te houden. “Het was toen al een dynamische tijd en dat is het nog altijd.”

Minder publiek en inkomsten
Ook nu, met het komende seizoen dat losbarst: “Zeker omdat corona een grote invloed heeft. Het stadion mag maar tot maximaal 35 procent bezet zijn met publiek. In skyboxen moet men anderhalve meter afstand houden. Minder publiek betekent ook minder inkomsten uit de horeca, terwijl we juist op de goede weg waren. In commercieel opzicht hadden we een prima seizoen. We draaiden boven begroting en zouden mooie zwarte cijfers hebben geschreven. Zwarte cijfers is uiteindelijk wel gelukt, maar het resultaat had nog mooier kunnen uitpakken als we de laatste vier wedstrijden niet hadden moeten missen.”

“Ons uiteindelijk doel is om alles in ons stadion in eigen beheer te organiseren en te faciliteren”

Loyaliteit
Hoe het er aan het einde van komend seizoen voorstaat valt met geen mogelijkheid te zeggen en is net zo onvoorspelbaar als het corona-virus zelf. Toch laat Behrens zich niet uit veld slaan en is hij hoopvol gestemd. Hij baseert dat op de loyaliteit en sympathie die FC Twente geniet. “Zowel bij de sponsors, skyboxhouders als bij de supporters. Niemand heeft uit zichzelf compensatie gevraagd voor het missen van de vier wedstrijden van het vorige seizoen. We hebben de supporters voorgesteld: afzien van compensatie, een dranktegoed of korting voor het komende seizoen. Dertig procent heeft afgezien van compensatie, dertig procent koos voor een dranktegoed en veertig procent voor korting op de nieuwe seizoenkaart. We hebben, mede door die fantastische actie met het broodje Twenteham eerder dit jaar, 18.500 seizoenkaarten verkocht. Dat geeft die loyaliteit nog eens aan, want je kunt door corona straks niet naar elke wedstrijd.” 

Onvoorwaardelijke steun
Dit geldt ook voor de overige businessgeledingen. “We kennen financieel natuurlijk de nodige perikelen, maar dankzij de onvoorwaardelijke steun van onze partners, sponsors, skyboxhouders en natuurlijk niet te vergeten onze aandeelhouders Noabers en Ambassadeurs, hebben we twee jaar geleden de financiële herstructurering ingezet. Kijk, toen de nood aan de man kwam stond de regio op en schaarde zich achter FC Twente. Een geweldig signaal waar we heel trots op mogen zijn. Zo heeft Pure Energie ten tijde van de degradatie het hoofsponsorcontract opengebroken en verlengd tot 2023. Dat was een signaal dat door iedereen is opgepakt.”

Positieve signalen
Voor het komende seizoen liggen er volop nieuwe kansen en zijn er ook weer positieve signalen, vervolgt de commercieel manager: “Het overgrote deel van onze sponsoren heeft haar businesslidmaatschap verlengd. Daarnaast mogen we vanaf komend seizoen twee nieuwe skyboxhouders begroeten, hebben we een mooi partnership gesloten met TOTO en hebben we weer mooie nieuwe initiatieven ontwikkeld, zoals de samenwerking met Jumbo.

Intensieve samenwerking
Er zijn nog andere in het oog springende veranderingen. Zo zal er een intensievere samenwerking gaan komen tussen de TOS en de Gouden Talenten. “We willen en moeten niet meer in hokjes denken. Beleidsmatig werken de besturen al heel veel samen. Uiteindelijk gaat het om de businessleden, dat ondernemers elkaar op wedstrijddagen kunnen ontmoeten en kunnen netwerken. Wij willen daarvoor een podium bieden.” Overigens betekent het samenwerken niet dat de beide businessclubs hun oorspronkelijke karakter verliezen. Behrens sluit echter niet uit dat er meer gezamenlijke activiteiten worden opgezet. 

"Het was toen al een dynamische tijd en dat is het nog altijd"

Talent Group Twente
En dan is er nog een hele positieve ontwikkeling voor jonge ondernemers. Met ingang van dit seizoen heeft FC Twente er een nieuwe businessgeleding bij: Talent Group Twente (TGT). Deze businessclub valt onder auspiciën van FC Twente en is voor de jonge talenten, zegt Behrens: “Start-ups, jonge managers, trainees. De doelgroep is van achttien tot 35 jaar. In zeer korte tijd zijn er al meer dan 100 bedrijven lid geworden van de TGT. Een ongekende knappe prestatie, die niet onopgemerkt is gebleven. Het initiatief is ontstaan door een groep enthousiaste jonge ondernemers. Zij verzorgen zelf acquisitie en organiseren leuke activiteiten die aansluiten bij de doelgroep. Voor FC Twente is deze groep ook heel belangrijk. Het is de nieuwe instroom voor de toekomst.”

Nieuwe businessconcepten
Op tal van andere terreinen worden ook initiatieven genomen. Zo wordt vanaf komend seizoen onder andere de exploitatie van de videowalls in eigen beheer genomen. Dat zal ook met andere activiteiten het geval zijn, laat de commercieel manager weten: “Ons uiteindelijk doel is om alles in ons stadion in eigen beheer te organiseren en te faciliteren. We doen dat omdat we meer nieuwe businessconcepten willen ontwikkelen. Je wilt dan niet afhankelijk zijn van derden.” Hij vervolgt: “We moeten scherp blijven en we kijken altijd naar nieuwe business- en verdienmodellen. We moeten wel. Het is niet meer zo dat een sponsor een zak geld geeft. Men wil er rendement voor terug en dat is goed: dat zet ons juist aan tot innovatie en creativiteit.”

Een ding blijft echter, besluit Marco Behrens: “De loyaliteit. Iedereen blijft trouw aan de club. Zowel sponsors als supporters. Het is Twente, het is trots. En ja, corona heeft invloed en FC Twente heeft al heel veel stormen meegemaakt. Maar we zijn er iedere keer weer beter en sterker uitgekomen.”