Verstehst du kein Niederländisch? Besuchen Sie unsere Deutsche website Don't understand Dutch? Visit our English website

FC Twente in business: KP Interieur en Jonge Poerink Group

Van gezelligheid in een business lounge naar een zakelijke afspraak doordeweeks. Veel sponsors van FC Twente werken onderling samen. Elke twee weken wordt er een van zo’n mooie samenwerking uitgelicht. Deze week KP Interieur en Jonge Poerink Group. Namens KP Interieur komen Jeroen Schopman en zijn zoon Mark Schopman aan het woord. Jeroen is directeur en Mark is Manager Operations. Namens Jonge Poerink spraken we met Jeroen Jonge Poerink en zoon Lars Jonge Poerink. Jeroen is directeur-grootaandeelhouder en Lars is werkzaam als accountmanager. Tijdens het artikel wordt er dieper ingegaan op de samenwerking tussen beide bedrijven.

Cover

KP Interieur
KP Interieur is een interieurbouwbedrijf van topklasse waar kwalitatief maatwerk meubilair ontworpen, gemaakt en geleverd wordt bij scholen, musea, overheden, particulieren en bedrijven. Het bedrijf bestaat al ruim 20 jaar en heeft zich de afgelopen jaren ontzettend ontwikkeld. Van producent in maatwerkinterieur naar een totale huisvestingspartner. De werkzaamheden worden met liefde voor materialen uitgevoerd waarbij de wens van de klant centraal staat. Hierdoor weten ze altijd hoogwaardig maatwerkinterieur te realiseren. Mark: “of dit nu voor een particulier om de hoek is of voor het van Gogh Museum in Amsterdam, ons team gaat er altijd voor.”

“Een particulier om de hoek of het van Gogh Museum in Amsterdam, ons team gaat er altijd voor.”

Wanneer er gevraagd wordt naar wat het werk zo leuk maakt, reageert hij als volgt: “Dat zit hem in de diversiteit, geen enkele dag is namelijk hetzelfde. Op maandag zijn we bezig met een klus in Groningen waarna we op woensdag aan het afronden zijn in Utrecht. De klantvraag, uitvoering en omstandigheden zijn altijd anders en dat maakt ons werk erg uitdagend en dus leuk.” De belangrijkste kernwaarde binnen KP Interieur is echt iets Twents: nuchterheid. Ze doen wat ze zeggen en komen hun afspraken na. Er wordt met de klant meegedacht en de wensen worden gerealiseerd. “Doordat wij het totale plaatje voor ons zien denken we buiten de uitgezette paden. Dit maakt het dat we voor veel partijen uitgegroeid zijn tot een vaste huisvestingspartner, waarmee we een jarenlange samenwerking aan kunnen gaan.” Dit gezegd hebbende komen we direct bij de doelstelling voor de komende jaren: “Met onze organisatie willen we de klant nog verder ontzorgen en onze naamsbekendheid waarmaken.”

Jonge Poerink Group
De oorsprong van Jonge Poerink ligt officieel in 1948, maar eigenlijk daarvoor al, in 1928, bij ‘(over)grootvader Jonge Poerink’. Hij had destijds vanuit zijn juwelierszaak contact met veel bedrijven in en om Hengelo. Voor deze bedrijven werden er manometers en registratie uurwerken ontwikkeld, dit voor zowel het volgen van producten als ook het controleren, registreren en aangeven van tijd. De producten gingen de hele wereld over. Sindsdien zijn ze uitgegroeid tot een inventieve, kennisrijke en nog altijd ambachtelijke organisatie. Het team van Jonge Poerink Group werkt dan ook graag aan unieke merken. “De volledige productie, vanaf het ontwerpen, doen we in onze eigen werkplaats. De montage, installatie, monitoring en service verzorgen we ook zodat de klant kan rekenen op een doordachte constructie, waar zowel zij als hun relaties jarenlang van kunnen genieten.” Aldus Jeroen.

“Doordat alles in eigen beheer gedaan wordt blijft het super interessant, van tekening tot eindproduct.”

Sinds het ontstaan van de ‘Group’ zijn de bedrijfsactiviteiten opgesplitst. Er wordt nu gewerkt met de takken: Clocks, Signing, Monitoring en Service. Waarbij er aan ieder bedrijf specifieke taken zijn toebedeeld. Om hier een beter beeld bij te krijgen neemt Lars ons mee: “Met Clocks bouwen we stadsklokken en grote façade uurwerken, maar ook alle klokken op de stations van ProRail komen hier vandaan. Daarnaast beschikken we ook over een serie binnenklokken. In de Signing tak ontwerpen en produceren we reclame uitingen. Met alles op het gebied van signing kunnen klanten bij ons terecht. Met onze eigen productiehal en spuitfaciliteit kunnen we namelijk nagenoeg alle ideeën omzetten in realiteit. Door alle ontwikkelingen binnen de techniek moesten wij mee, dit heeft ertoe geleid dat onze producten gemonitord kunnen worden. Hiervoor hebben wij de divisie Monitoring opgezet, nu is het ook mogelijk om producten te monitoren van derden. De Service tak is uiteraard voor het monteren en service verlenen van onder andere onze eigen producten. Naast onze producten wordt de service ook ingezet in bijvoorbeeld de montage van zonnepanelen, airco’s en warmtepompen. Kortom, deze tak is voor inhuur door derden beschikbaar.”

Hetgeen wat het werk voor beiden zo leuk maakt zit hem in het volledige proces. “In ons team met ambacht en passie werken aan onze producten. Doordat alles in eigen beheer gedaan wordt blijft het super interessant, van tekening tot eindproduct.” Wanneer er gevraagd wordt naar waar Jonge Poerink over een aantal jaar wil staan reageert Lars enthousiast: “Op het shirt van FC Twente!”

De samenwerking
KP Interieur en Jonge Poerink zijn al vele jaren vaste partners. Zo is de relatie tussen beide bedrijven maar liefst achtendertig jaar geleden ontstaan. De intensieve samenwerking zoals ze die nu kennen gaat zo’n vijftien jaar terug en is wederzijds opgezet. Samen vliegen ze projecten aan en er vindt geregeld overleg over de mogelijkheden en uitvoering plaats. “Jonge Poerink is voor ons een vaste waarde als het gaat om signing en akoestische visuals binnen onze projecten, maar zorgt bijvoorbeeld ook voor folies op ramen, locknummertjes, logo’s en 3D belettering.” 

Jeroen geeft aan dat de samenwerking echt wederzijds is. “Binnen het netwerk van Jonge Poerink weten zij ons ook te binden aan hun relaties. Naast het binden van relaties is ook de eigen montage ploeg en het zelf produceren aan Jonge Poerink een echte meerwaarde. Is er wat aan de hand? Dan helpen we elkaar gelijk. Dat zijn wij gewend, maar zij ook, we hebben hetzelfde DNA. Dit alles maakt het tot een succesvolle samenwerking waarbinnen snel geschakeld wordt.” Ook Lars is verheugd met KP Interieur als partner. “Doordat we al tientallen jaren samenwerken kennen we elkaar goed en weten we wat we aan elkaar hebben. De onderlinge afstemming is uitstekend waardoor we in een vroeg stadium kunnen bekijken wat de mogelijkheden zijn. We luisteren naar elkaar en dagen elkaar uit. Dit in combinatie met het gevoel van eenheid maakt onze samenwerking perfect.”

FC Twente
Beide bedrijven hebben een echte binding met FC Twente. Zo is KP Interieur vertegenwoordigd bij zowel de TGT als de TOS. Het lidmaatschap van twee generaties maakt het sponsorschap extra waardevol, want Jeroen Schopman en Jeroen Jonge Poerink zijn beiden lid van de TOS. De jonge generatie, bestaande uit Mark en Lars, zijn lid van de TGT.  

“We helpen elkaar gelijk. Dat zijn wij gewend, we hebben hetzelfde DNA.”

Inmiddels heeft KP Interieur al ruim 19 jaar een relatie met FC Twente. Jeroen Schopman: “Stadion Het Diekman was voor ons ook geen onbekende plek. FC Twente is meer dan een voetbalclub, het hoort bij onze roots en hoe wij ons voelen. Met de club zelf is de samenwerking ook wederzijds. Door de jaren heen hebben we 10 á 15 skyboxen voorzien van een nieuwe inrichting. En weet je wat het mooie is? Veel van onze andere bouwpartners hebben we ook bij FC Twente ontmoet.” Ook Jonge Poerink Group is al heel wat jaren verbonden aan de club. Zo waren ze in 2009-2010, het seizoen van de landstitel, al lid van de TOS. Vervolgens zijn ze bij de FC Twente Vrouwen als sponsor actief geweest, werden ze in 2018-2019 lid van de Pegasus Club en zijn ze sinds het seizoen 2019-2020 bij de TGT. Inmiddels is Joyce Jonge Poerink – dochter van Jeroen en zus van Lars – nu bestuurslid van de netwerkgroep voor jonge talenten uit het Twentse bedrijfsleven. 

Aanrader
Op de vraag of ze andere bedrijven een sponsorschap bij FC Twente aanraden reageert Jeroen Schopman volmondig “ja!”. Hij vult aan: “Je moet natuurlijk wel liefde voor het spel, de club en de mensen hebben. We zijn bereid om binnen het netwerk mensen wat te gunnen, daar krijg je dan ook waardevolle relaties voor terug. Zo helpen we elkaar.” Mark: “Bij FC Twente merk je tijdens de wedstrijd maar ook buiten het stadion een warme verbondenheid. Je kent elkaar en kunt elkaar vertrouwen. Dat maakt voor ons het lidmaatschap bij de TOS en TGT erg waardevol.” Jeroen Jonge Poerink ziet het sponsorschap bij FC Twente ook als een echte aanrader: “Uiteraard gaat het in eerste instantie om een warm hart toedragen naar de club, het voordeel wordt er eigenlijk pas na een jaar uitgehaald. Dit ondervinden wij nu, Jonge Poerink is namelijk voor zowel FC Twente als voor relaties die we bij de club hebben ontmoet actief. Sterker nog, er komen steeds meer opdrachten bij!”